Rušení lokálek se státu nedaří

Praha – Velmi těžko se Správa železniční dopravní cesty zbavuje tratí, které navrhla ke zrušení jako prodělečné. Ministerstvo dopravy přerušilo správní řízení o zrušení 11 lokálních tratí. Proti rušení měly námitky obce i přepravci, a objevili se i zájemci o jejich převzetí. To platí i o jediné dosud zrušené trati z Bruntálu do Malé Morávky, kterou chce převzít dopravce KŽC. Naposled musela SŽDC požádat o přerušení správního řízení o zrušení dráhy v případě trati Čejč–Uhřice na jižní Moravě. O vedení nákladních vlaků s ropou právě po této lokálce uvažuje společnost Moravské naftové doly.

Správní řízení o zrušení tratí vede ministerstvo dopravy, které je také může zrušit. SŽDC potom už nemusí železnice udržovat, ačkoli koleje většinou zůstávají na původním místě. Loni na podzim oznámila správa, že chce zrušit celou řadu lokálek, které jsou podle vedení organizace příliš drahé na údržbu vzhledem k minimálnímu nebo žádnému provozu. V případě trati z Čejče do Uhřic už začalo řízení o jejím zrušení, vzhledem k zájmu možného přepravce ale nepokračuje. „Bylo přerušeno správní řízení o zrušení dráhy do 28. března,“ upřesnil mluvčí železniční správy Pavel Halla.

Pozastavené je i zrušení trati v Jihomoravském kraji

Pozastaveno bylo i správní řízení o zrušení další trati v Jihomoravském kraji, když obec Hevlín zažádala o převzetí lokálky z Hrušovan na Jevišovku. Zrušena zřejmě nebude ani trať Vranovice–Pohořelice. Ačkoli po ní už nejezdí osobní vlaky, ČD Cargo po ní nadále chce vozit náklady. SŽDC proto chce změnit kategorii trati z regionální dráhy na vlečku.

SŽDC nezahájila řízení, jímž by zrušila trať Netolice - Dívčice

Vůbec nezačalo řízení o zrušení jihočeské trati Dívčice–Netolice, kde byla v sobotu ukončena osobní doprava. Ačkoli zrušení vlaků bylo zdůvodněno právě zájmem SŽDC o zrušení dráhy, ozvalo se ČD Cargo. Podobně jako v případě pohořelické lokálky má nákladní dopravce zájem také o zachování trati do Netolic. Nákladní vlaky by po ní měly vozit dřevní štěpky, až 20 tisíc tun ročně.

Karlovarský kraj chce zachovat trať v Aši a Horním Slavkově

Karlovarský kraj i nadále trvá na zachování dvou regionálních železničních tratí v úsecích Aš - Aš, státní hranice a Loket, předměstí - Krásný Jez. Ani o jednu ve správním řízení, které je nyní přerušeno, ovšem neprojevil zájem jako nový vlastník. Hejtmanův náměstek Petr Navrátil (ČSSD) uvedl, že vlastnictví tratí a zájem o jejich zachování nelze spojovat.

Úsek z Aše na hranice je podle Navrátila v relativně dobrém stavu a nebylo by asi nutné do jeho zprovoznění příliš investovat. Nesouhlasné stanovisko kraje k jeho zrušení podporuje rovněž sdružení pro osobní dopravu ZV ÖPNV Vogtland z Bavorska kvůli záměru obnovení osobní dopravy v úseku Aš - Selb - Plössberg. „Kdy vydá Správa železniční dopravní cesty nějaké stanovisko, zatím nevíme,“ poznamenal Navrátil. Železnice mezi Loktem, Krásným Jezem a Horním Slavkovem je v mnohem horším stavu, konstatoval náměstek. Podotkl, že si její část o víkendu prošel a řada závad odpovídá zjištěním SŽDC. Týká se to například sesuvů zeminy na trať, chybějících kolejí a rozpadlých opěrných zdí.

Jako nejjasnější se Navrátilovi zdá osud trati mezi Protivcem a Bochovem na Karlovarsku. V tomto případě SŽDC zahájila správní řízení o změně kategorie regionální dráhy na vlečku. To by podle náměstka odpovídalo charakteru využití této trati. O zachování provozu má zájem ČD Cargo a loni po této trati projelo 215 vlaků.

O severočeské lokálky je zájem, Švestkovou chtějí hned dva spolky

Osud pěti železničních tratí na severu Čech je stále nejasný. Dvě z nich už Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předala do správního řízení o zrušení, o osudu tří zatím nerozhodla. Nejblíže zrušení jsou tratě Libochovice - Straškov a Čížkovice - Obrnice, o převzetí obou už ale projevily zájem různé spolky. Překvapivý zájem je především o takzvanou Švestkovou dráhu z Čížkovic do Obrnic, na které v létě jezdí turistické vlaky z Mostu do Litoměřic a projedou po ní občas i nákladní vlaky společnosti Unipetrol.

Zájem o trať projevil jak svazek místních obcí, který se na financování turistické dopravy podílí, tak i sdružení Zubrnická museální železnice (ZMŽ).

SŽDC přerušila řízení o rušení trati mezi Čelákovicemi a Mochovem u Prahy

Důvodem byl hlavně nesouhlas společností TSR Czech Republic a ČD Cargo, podle nichž lze dráhu využívat pro nákladní dopravu. Další subjekty projevily písemný zájem o převod trati do vlastnictví. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally se uvažuje o rušení dalších tří tratí ve Středočeském kraji. V jejich případě zatím nezačalo správní řízení. Například o trať mezi Bošicemi a Bečváry na Kolínsku má podle Hally zájem společnost KŽC Doprava. Další dráha, které hrozí zrušení, je mezi Kolešovicemi a Krupou na Rakovnicku. O převod této trati podle Hally dosud nikdo neprojevil zájem. Poslední ohroženou středočeskou tratí na seznamu SŽDC je úsek z Bakova nad Jizerou do Dolního Bousova na Mladoboleslavsku, který pokračuje do Královéhradeckého kraje. Podle Hally má o provozování dopravy na části dráhy zájem ČD Cargo.

Přerušené je i řízení o zrušení trati z Královce do Žacléře

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechala přerušit řízení o zrušení železniční trati z Královce do Žacléře na Trutnovsku. Důvodem bylo nesouhlasné stanovisko společnosti Gemec-Union a dalších dvou subjektů. Správní řízení na zrušení nadále pokračuje pro trať z Broumova do Otovic na Náchodsku. Napadeno je ale námitkou Královéhradeckého kraje.

Protože obce i malí dopravci, kteří provozují většinou výletní vlaky s historickými motoráčky, o lokálky stojí, přerušilo ministerstvo i některá další řízení o zrušení tratí. Skutečně blízko zrušení je zatím jen dlouho nevyužívaná trať z Kralovic u Rakovníka do Mladotic. SŽDC se chce kvůli úspoře nákladů vzdát celkem 28 tratí nebo úseků.