Call centrum ulehčuje lince 155

Kladno - Zhruba každý pátý člověk, který se dovolá na call centrum středočeské záchranné služby, má akutní zdravotní problémy, a operátoři ho proto přepojí na linku 155. Telefonát na bezplatné číslo 800 888 155 takto pomohl třeba muži s infarktem a také chlapci, který snědl jedovatá semena tisu. Jinak ale přes rok fungující centrum slouží naopak lidem, jejichž stav akutní není, a jedním z důvodů jeho vzniku byla právě snaha odlehčit speciální lince 155. Za rok existence centrum vyřídilo kolem 4 500 hovorů.

Centrum vzniklo podle britského modelu jako první v Česku. Volajícím je dostupné nepřetržitě. Záchranáře lze kontaktovat i prostřednictví SMS na číslo 720 002 655. Volajícímu je k dispozici zkušený zdravotník.

Podle šéfa krajských záchranářů Houdka se pracoviště osvědčilo například v mimořádných situacích, jako bylo období prasečí chřipky. Provoz je hrazen z fondů Středočeského kraje. Stejnou službu nedávno zřídil i Moravskoslezský kraj.

Reportáž Lucie Komňacké (zdroj: ČT24)

Telefonní číslo na call centrum

  • 800 888 155 (bezplatné volání)
  • 720 002 655 (pro SMS)

Centrum se snaží odebrat neurgentní hovory, které by jinak směřovaly na linku 155. V situaci, kdy dispečer na čísle 155 usoudí, že hovor není určen pro záchrannou službu, ale jde o otázky zdravotnického nebo psychosociálního charakteru, přepojí volajícího do call centra. Operátoři ho pak mohou nasměrovat k další pomoci, třeba na Linku bezpečí, Bílý kruh bezpečí, Drop In, praktické lékaře, ambulantní specialisty nebo na pohotovost.

Středočeská telefonická poradna při tříměsíční zkušební době původně sloužila jen lidem z Kladenska, Rakovnicka, Mělnicka a Berounska. Od loňského ledna se rozšířila na území celého kraje. Zhruba 40 procent hovorů však pochází z ostatních regionů. „Přestože jsme původně byli některými záchrannými službami kritizováni, nakonec se ukázalo, že to je dobrá služba,“ řekl Houdek. Průměrnou délku hovorů záchranáři odhadují na necelé čtyři minuty.