Sněmovna je pro audit dálnic i odstavování kamionů

Praha - Poslanci dnes schválili vládní novelu, která kromě jiného zavádí audit bezpečnosti vybraných silnic a dálnic. Celníci také podle novely dostanou právo odstavit kamion, který nezaplatil mýtné. Stát není schopen u zahraničních dopravců nedoplatky vymáhat, situaci má vyřešit právě toto ustanovení. Předlohu nyní dostane k posouzení Senát, a pokud ji schválí, dostane ji k podpisu prezident republiky. Poslanci schválili pozměňovací návrh sněmovního hospodářského výboru, který zpřesňoval definici zastavěného území v souvislosti s ochranným pásmem kolem silnic. Audit bezpečnosti dálnic a silnic se bude vztahovat na komunikace, které slouží ke spojení ČR se zahraničím. Vyžaduje ho evropská směrnice.

Současný zákon říká, že na souvisle zastavěném území musí stát víc než pět staveb, nově by měl zákon hovořit o „budovách“. Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) je návrh hospodářského výboru důležitý zejména pro regulaci reklamních billboardů kolem silnic.

Audit má zamezit nehodám

Audit bezpečnosti dálnic a silnic má zahrnovat vše od návrhu dokumentace až po hodnocení dokončené stavby nutné pro kolaudační souhlas. Jeho hlavním účelem je prevence dopravních nehod.

Auditor bude nejprve zkoumat návrh dokumentace, který je potřebný pro vydání územního rozhodnutí. Ve druhé fázi se zaměří na projektovou dokumentaci potřebnou pro vydání stavebního povolení. Třetí fáze se bude týkat již hotové stavby pro účely zkušebního provozu. Poslední částí bude hodnocení stavby pro vydání kolaudačního souhlasu.

Kamiony už neujedou bez zaplacení

Novela dá také celníkům pravomoc odstavit kamion, který nezaplatil mýtné na dálnici. Budou také moci požadovat kauci. Neschopnost státu vybírat efektivně mýtné od zahraničních dopravců dlouhodobě kritizují české dopravní firmy. „Umožní nám dosáhnout na tranzitující řidiče, kteří dosud zmizeli v zahraničí a potom na výzvy našich orgánů už nereagovali,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Podle celníků v současnosti neplatí za využití zpoplatněných komunikací až polovina zahraničních autodopravců. „U českých řidičů je ta vymahatelnost vysoce nad 90 procent,“ srovnal mluvčí Celní správy Jakub Barták.

Novela by sice měla pozici celníků posílit, ministr dopravy už ale jedná s ministrem vnitra o tom, že by mýto kontrolovala místo celníků policie. Zdůvodňuje to rozšiřováním mýta i na silnice nižších tříd, které plánuje na příští rok. „Vznikne potřeba kontrolovat i na všech silnicích to, jestli kamiony dodržují ta pravidla,“ vysvětlil ministr Bárta.

Na kontrolu mýta mají celníci zatím 35 aut a 350 lidí. Bárta nevylučuje, že ke změnám dojde už příští rok.

  • Stavba dálnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2274/227338.jpg
  • Kontrola kamionu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2339/233811.jpg