„Vstup dalšího dopravce na železniční trh je pro SŽDC dokladem, že jsou vytvořeny odpovídající podmínky pro zdravé konkurenční prostředí,“ zhodnotil Halla. Zdravé tržní prostředí v osobní dopravě je podle něj jednou ze záruk konkurenceschopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy.
Nové pravidlo o placení za rezervovanou dopravní cestu i v případě, že dopravce v určený čas svůj vlak nevypraví, chce železniční správa doplnit i do smluv s dalšími dopravními společnostmi. SŽDC poukázala na případy, kdy dopravci rezervované trasy dlouhodobě nevyužívali. „Předpokládáme, že tím dojde k ještě větší transparentnosti přístupů všech dopravců na námi provozovanou železniční dopravní síť České republiky,“ uvedl pověřený ředitel SŽDC Pavel Habarta.
Kromě tří dopravců, kteří mají s železniční správou smlouvu o využívání celostátní dráhy, je v Česku dalších jedenáct firem, které mohou jezdit s osobními vlaky na regionálních drahách. SŽDC spravuje většinu železničních tratí v Česku. Nepatří jí pouze lokálka z Šumperku do Koutů nad Desnou a jihočeské úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice.