Rapid Express může na koleje – zaplatí, i když nevyjede

Praha – Společnost Rapid Express, která chce v roce 2013 zavést dálkové spoje z Ostravy do Prahy, se stala třetím českým dopravcem s přístupem na tzv. celostátní dráhu. Se Správou železniční dopravní cesty podepsala firma podnikatele Leoše Novotného rámcovou smlouvu o využívání kolejí, oznámil mluvčí SŽDC Pavel Halla. Smlouva se přitom liší od dokumentů, které s železniční správou dříve podepsaly další celostátní dopravci České dráhy a Regiojet. Stanoví, že dopravce zaplatí za rezervaci prostoru v jízdním řádu, i když nakonec vlak nevypraví.

„Vstup dalšího dopravce na železniční trh je pro SŽDC dokladem, že jsou vytvořeny odpovídající podmínky pro zdravé konkurenční prostředí,“ zhodnotil Halla. Zdravé tržní prostředí v osobní dopravě je podle něj jednou ze záruk konkurenceschopnosti železnice vůči ostatním druhům dopravy.

Nové pravidlo o placení za rezervovanou dopravní cestu i v případě, že dopravce v určený čas svůj vlak nevypraví, chce železniční správa doplnit i do smluv s dalšími dopravními společnostmi. SŽDC poukázala na případy, kdy dopravci rezervované trasy dlouhodobě nevyužívali. „Předpokládáme, že tím dojde k ještě větší transparentnosti přístupů všech dopravců na námi provozovanou železniční dopravní síť České republiky,“ uvedl pověřený ředitel SŽDC Pavel Habarta.

Kromě tří dopravců, kteří mají s železniční správou smlouvu o využívání celostátní dráhy, je v Česku dalších jedenáct firem, které mohou jezdit s osobními vlaky na regionálních drahách. SŽDC spravuje většinu železničních tratí v Česku. Nepatří jí pouze lokálka z Šumperku do Koutů nad Desnou a jihočeské úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice.