Planetárium odpovídá na mýty kolem Gagarinova prvenství

Praha - Od prvního letu člověka do vesmíru uplyne příští týden už 50 let. Jurij Gagarin obletěl v kosmické lodi Vostok 1 Zemi. Klíčové etapy letu, který trval 108 minut, stejně jako málo známá fakta, teď připomíná planetárium v pražské Stromovce zhruba pětačtyřicetiminutovým pořadem v sále Cosmorama s moderním digitálním systémem. Divák se dozví o mnoha podrobnostech i o čtvernožcích, kteří do vesmíru vzlétli před Gagarinem. Promítá se o dubnových víkendech vždy od třetí hodiny odpolední.

Rusové vyvolali pochybnosti podle autora pořadu Jiřího Kroulíka do jisté míry sami, protože informovali o Gagarinově letu se zpožděním, vlastně v době, když už přistával. Léta tajili tvar nosné rakety i vesmírné lodi. Informace odtajnili až v roce 1967. Důvodem bylo to, že měla stejný tvar jako špionážní družice. Rozdíl mezi nimi byl jen v tom, že v jedné seděl kosmonaut a v druhé byly špionážní přístroje.

Jiří Kroulík:

„Nejzásadnější je otázka, jak to vlastně bylo s návratem Gagarina. Nemyslím to, že přistával sám na vlastním padáku, ale průběh od brždění kosmické lodi až po to jeho vystřelení z návratové kabiny.“

Reportáž Marty Machkové (zdroj: ČT24)

Vůbec nejpozději, až v roce 2004, se svět dozvěděl pravdu o tom, že návrat kosmické lodi na zem provázely potíže a že kosmická loď a Gagarin přistáli na zemský povrch odděleně několik kilometrů od sebe na vlastních padácích. Došlo podle Kroulíka k závadě na brzdicím raketovém motoru, který vinou špatného ventilu zhasl o několik sekund dříve, než měl. Z trysek ještě proudily zbytky paliva a kosmická loď se roztočila. Gagarin to jistě pozoroval, ale nemohl s tím nic dělat.

Neodpojila se ve stanoveném čase kabina od zbytku kosmické lodi, uvedl Kroulík. Rozdělilo je od sebe asi o deset minut později teplotní čidlo, které reagovalo na rozpálení pláště při letu atmosférou. Proto také Gagarin i loď přistáli o 300 kilometrů dál, než kde je čekala záchranná skupina. Způsob a místo přistání Rusové tajili zase proto, že to neodpovídalo požadavkům mezinárodní letecké komise, která by se jinak zdráhala uznat rekord.