Vagonů se zásuvkami konečně přibývá

Praha – Po mnoha letech stesků České dráhy vyhověly nespokojeným cestujícím a do vagonů, které nasazují na vlaky Intercity a Eurocity začaly dosazovat zásuvky. Vybavují jimi všechny moderní vozy první a druhé třídy, které mohou jezdit rychlostí 160 kilometrů za hodinu a více. Při nákupu nebo předcházejících rekonstrukcích většiny z nich se na zásuvky zapomnělo.

Jedna z výhod, které nabízejí vlaky oproti autům, je možnost během cesty v klidu pracovat. Na několikahodinové cesty ale baterky v počítačích většinou nestačí. České dráhy v tomto ohledu svým zákazníkům dlouho nevycházely vstříc. První nové osobní vozy, které byly vybaveny dostatkem elektrických zásuvek v první i druhé třídě, nakoupily až v roce 2006. Ve starších vagonech nejsou zásuvky buď vůbec, nebo pouze v první třídě.

Právě dosazení zásuvek je součástí modernizace vozů, které už před patnácti lety prošly kompletní rekonstrukcí, ale na leccos se zapomnělo. V posledních dvou letech objednaly dráhy dvoufázové dokončení dávné rekonstrukce. Nejprve část z těchto vagonů dostala klimatizaci, během letošního roku má být klimatizace dosazena i do zbytku. Ve všech vozech se navíc objevují i vytoužené zásuvky. Podle Antonína Blažka, náměstka generálního ředitele ČD, zatím byly dosazeny zhruba do dvaceti vozů. „Modernizované vagony nasazujeme z depa v Praze a v Bohumíně například na vlaky EuroCity Slovan, Jaroslav Hašek nebo Ostravan,“ upřesnil náměstek Blažek.

České dráhy v současnosti dosazují klimatizaci a zásuvky do vozů pro vlaky IC/EC, které poprvé rekonstruovaly v letech 1996 a 1997. Současně revitalizují rychlíkové vagony, úpravy však mají mnohem menší rozsah – nové je čalounění čtyřmístných lavic nebo těsnění oken. Probíhá také výběrové řízení na rekonstrukci expresních vagonů z konce 80. let, jejichž podoba by se měla změnit velmi zásadně. S nedostatkem jakýchkoli rychlíkových vozů potom má drahám vypomoci nákup 30 starších vozů z Rakouska.

Po dlouhém čekání se zásuvky objevily také v první i druhé třídě vozů, které koupily dráhy v roce 1999 od Siemensu. Ačkoli vagony splňují většinu nároků, které lze na železnici klást, zásuvky v nich donedávna chyběly.

Přenosný počítač nebo nabíječku na mobil nelze zapojit ve starých rychlíkových vagonech – ani v těch, které prošly celkovou opravou interiéru, již dráhy zahájily loni. K dispozici nejsou také ve vozech, které byly zrekonstruovány v 90. letech v menších sériích. Především však stále nejsou zásuvky v dostatečném počtu k dispozici na palubě vlajkové lodi drah – ve druhé třídě Pendolina.

Cestující v první třídě vlaků IC/EC dostanou zdarma noviny a nápoj.
Zdroj: ČT24