Silnice se rozpadnou, varují zchudlí silničáři

Hradec Králové – Po zimě je na silnicích v Královéhradeckém kraji s nadsázkou více děr než asfaltu. Náklady na jejich opravu budou podle silničářů rekordní, až 300 milionů korun. Je to třikrát víc než loni. Většina silnic druhých a třetích tříd je v havarijním stavu. Chmurné silniční jaro přitom nejspíš nepřejde v léto bez děr. Už teď je ale jasné, že na větší opravy není dost peněz.

Ve špatném stavu nejsou po zimě jenom vozovky, ale také mosty, odvodňovací kanály nebo opěrné zdi. Tomu odpovídá hodnocení silničářů – podle náměstka ředitele Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje Petra Zimy je po zimě v havarijním nebo tzv. nevyhovujícím (druhém nejhroším) stavu více než polovina regionálních komunikací II. a III. třídy. „Oznámkováno jako ve škole stav čtyři až pět. Abychom se dostali alespoň do stavu tři, potřebovali bychom více než čtyři miliardy korun,“ shrnul Petr Zima.

Hornatý Královéhradecký kraj přitom má – spolu s Pardubickým krajem – ze všech regionů nejméně peněz na opravy. Na finanční pomoc od státu se přitom nemůže spolehnout. Silničáři ale varují, že se některé cesty zcela rozpadnou, nepřijdou-li rychle dodatečné finance.

Reportáž Václava Svobody (zdroj: ČT24)

Díky evropským penězům se letos dočkala rekonstrukce alespoň silnice ze Svobody nad Úpou do Janských Lázní. I tady se ale rekonstruuje jen část. Na zbytek nikdo nemá peníze, a tak vytížený krkonošský tah – podobně jako většinu silnic v kraji – čeká v nejlepším případě záplatování.

Jiné kraje jsou sice bohatší, ale ne o mnoho. Vysočina by na kompletní rekonstrukci silnic potřebovala osm miliard, má ale jen 280 milionů. S údržbou silnic má podle krajského úřadu pomoci také policie. Silničáři jsou přesvědčeni o tom, že ke špatnému stavu silnic největší měrou přispívá nákladní doprava. Proto chce zavést mýto na vybraných silnicích II. a III. třídy a uvažuje o nákupu kamionových vah k pevnému zabudování do vozovek.