Na autobusy nám nesahejte, žádají starostové z Radnicka

Radnice (Rokycansko) – Starostové obcí v okolí Radnice na Rokycansku odmítli novou podobu sítě veřejné dopravy. V Plzeňském kraji vzniká integrovaný dopravní systém, který kombinuje přednosti železniční, autobusové, případně mikrobusové dopravy. Výsledek rekonstrukce autobusových linek ale bude podle starostů zmatek a komplikace pro cestující při jízdách do školy nebo do práce.

Starostové poukazují především na to, že při cestování veřejnou dopravou přibude přestupů. „Jízda do práce autobus-vlak-autobus, mezi tím nějaké čekací doby – ve 21. století je nesmyslem,“ uvedl starosta Němčovic Karel Ferschmann. V některých případech také chce krajská organizace POVED, která regionální veřejnou dopravu koordinuje, zrušit návaznosti mezi jednotlivými linkami. Podle starosty Břas a předsedy mikroregionu Radnicko Jana Špilara to bude znamenat, že děti budou muset vyrážet do školy velmi časně.

Starostové vnímají chystané změny jako další znevýhodňování venkova. Výsledek reorganizace je podle nich předem jasný: Lidé přestanou veřejnou dopravu využívat a raději budou jezdit autem. „Když někdo za půl roku udělá kontrolu vytíženosti linek, zjistí že jimi nikdo nejezdí a linky zruší,“ nastínil černý scénář němčovický starosta Ferschmann.

Reportáž Miroslavy Vildové (zdroj: ČT24)

Ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová ale upozornila na to, že se starostové mohli k navrženým změnám v regionální veřejné dopravě vyjádřit už dříve, většina z nich ale nepřišla s ničím konkrétním. „Je obtížné jednat s obcemi, které napíšou pouze: 'S touto koncepcí nesouhlasíme.',“ upozornila.

Připomínky z obcí mohout chodit POVEDu ještě týden – do 26. dubna. Vedení dopravního organizátora je potom vyhodnotí a návrhy nových jízdních řádů podle nich upraví.

Tzv. integrace dopravy do jednotného systému má zjednodušit cestování ve vybraném území propojením jednotlivých linek veřejné dopravy. Základem integrovaných dopravních systémů bývá železnice, na kterou navazují autobusové linky. Přestupy jsou rychlé, ale často jich je více než v systému bez koordinace jednotlivých linek. Obvykle jsou do integrovaných dopravních systémů zapojeny také sítě MHD ve větších městech. Celý integrovaný systém koordinuje jedna firma, která vybírá vhodné přípojové vazby a přestupové uzly a určuje, kdy mají jednotlivé spoje odjíždět. Koordinátor dopravy obvykle také vytváří jednotný tarif jízdenek platných v celém systému.

Obyvatelé menších obcí bez železniční obsluhy někdy považují zavádění integrovaného dopravního systému za negativum. Většinou kraje ruší „dálkové“ autobusové linky spojující například hraniční obce regionu s krajským městem. Lidé musí místo toho dojet autobusem k hlavní železniční trase a na cestě víckrát přestupovat.