Chytrá animace řidičům ukáže, jestli neuvíznou v koloně

Praha – Řidiči mají na internetu k dispozici aplikaci, která animacemi znázorňuje intenzitu dopravy. Novinka zatím funguje na serveru www.dopravninfo.cz pro dvě největší města a pro hlavní dálniční tahy, brzy ji ale silničáři chtějí rozšířit i na Liberec, Pardubice nebo Ústí nad Labem. Stále častěji se totiž na vozovky začínají montovat tzv. detekční systémy, které sledují rychlost vozidel i to, zda se netvoří kolony. A právě tato data aplikace využívá. Animace jsou přehledné a využívají už zažité stupně dopravy, řidiči si tak mohou snadno zkontrolovat, zda na plánované trase neuvíznou v koloně.

Podle Jaroslava Zváry z Jednotného systému dopravních informací je hlavní výhodou programu, že řidičům umožňuje lépe využít kapacitu komunikací v době dopravních špiček. „Má-li řidič přesné dopravní informace před cestou, může si trasu podle hustoty provozu lépe naplánovat. Animace v městském provozu tak dokážou výrazně přispět ke zkrácení jízdní doby,“ dodává Zvára.

Detekční systémy silničáři při stavbě nebo opravě komunikací instalují buď přímo do vozovek, nebo v podobě čidel například na mýtné brány. „Informační technologie sledují provoz, hned data vyhodnocují a pak je posílají dál, do centrály systému dopravních informací,“ popisuje Jaroslav Zvára. Zařízení přitom sleduje nejen počet a rychlost projíždějících vozidel, ale i to, zda se netvoří kolony. A internetová aplikace pak z dat vytváří animace. „Kromě toho získáváme okamžité informace taky od policie, hasičů, od městských technických služeb, ale i přímo od řidičů,“ vypočítává Jan Švec.

Reportáž Luboše Rosího a Erika Knajfla (zdroj: ČT24)

S orientací pomohou řidičům reálné animace a barevné rozlišení

Na počítačovém monitoru řidiči uvidí reálné mapové podklady, místo skutečných aut se ale po silnicích pohybují barevné obdélníky. Pokud jsou zelené, tak je doprava bez problémů a platí první stupeň dopravy. Naopak červená barva znamená kolonu a stupeň pět, takovým místům by se měli řidiči vyhnout. 

„Vycházíme ze standardů, na které jsou řidiči zvyklí. Takže i my klasifikujeme intenzitu provozu do pěti základních stupňů – ty ale následně převádíme do animací,“ vysvětluje ředitel informatiky ŘSD a dodává: „Samozřejmě že by bylo na mapě možné vyjádřit stupně provozu jenom čísly, ale podle našeho názoru by to bylo až moc obecné a nic neříkající. Animace naproti tomu pomáhají okamžitě zjistit, co se kde děje a řidič se může podle nich rychle zorientovat.“

Podle Ředitelství silnic a dálnic má navíc novinka tu výhodu, že skoro nic nestála. Smyčky i čidla pro výpočet intenzity provozu už totiž ve vozovkách nebo mýtných branách jsou: „Vícenáklady jsou minimální - je to taková přidaná hodnota, kdy k té technologii za minimální peníze dodáme modul, který údaje zveřejní na mapovém podkladu,“ vysvětluje ředitel úseku informatiky Ředitelství silnic a dálnic Jan Švec. 

Zatím jsou animace k dispozici pro Prahu a Brno. V hlavním městě vykreslují aktuální provoz například na Nuselském mostě, Barrandovském mostě, v Legerově, Sokolské, Žitné nebo Strakonické ulici, v Brně se zaměřují na Moravské náměstí, Poříčí, Vídeňskou nebo třeba Úvoz. „Intenzivně jednáme o zavedení systému s Pardubicemi a s Ústím nad Labem,“ přiblížil Zvára.

Elektronický monitoring provozu ovšem nebude sloužit jen řidičům. Podle dat o vytíženosti úseků v jednotlivých dnech totiž budou moci města, kraje nebo ŘSD plánovat opravy silnic tak, aby byl dopad na dopravu co nejmenší.

  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2262/226135.jpg
  • Pražská magistrála autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2306/230590.jpg