Za jedno pivo za volantem body nebudou

Praha – Poslanci schválili novelu silničního zákona, která především mění bodové postihy. Bodové tresty řidičů za malé překročení rychlosti i za malé množství alkoholu budou během léta zrušeny, pokuty za to ale zůstanou. Řidičům přibudou také některé povinnosti. Především budou zimní pneumatiky od listopadu do března s některými výhradami povinné. Normu nyní dostane k podpisu prezident Václav Klaus. Jestliže se ten proti nové podobě silničního zákona nepostaví, začnou nová pravidla platit 1. srpna.

Bodový trest jen za 27 prohřešků

Výrazně zeštíhlí bodový systém. Místo stávajících 44 přestupků budou řidičům přičítány trestné body pouze za 27 prohřešků. Body už nebudou úředníci připisovat lidem, kteří usednou za volant lehce „ovíněni“ – v krvi budou mít alkohol, ale jeho koncentrace bude menší než 0,3 promile. Bodový trest už nebude ani za překročení rychlosti o méně než pět kilometrů v obci a o méně než deset kilometrů mimo obec. Odpadne také přísný postih pro lidi starší 60 let, kteří řídí bez platného posudku o zdravotní způsobilosti. Body už se nebudou připisovat za jednobodové přestupky, například za nerozsvícení světel.

Samotné přestupky ale zákon stále zná a zná i finanční pokuty. Řidiči, kteří usednou za volant lehce opilí, tak nadále zaplatí až 20 tisíc korun. „Nulová tolerance k alkoholu zůstává v platnosti,“ zdůraznil v Poslanecké sněmovně ministr dopravy Radek Šmerda.

Přestupky nově bez bodového trestu:

  • řízení motorového vozidla bez platného posudku o zdravotní způsobilosti (dosud 5 bodů)
  • řízení vozidla, které není v registru silničních vozidel nebo má jinou než přidělenouregistrační značku (dosud 4)
  • řízení vozidla po požití alkoholu, je-li jeho obsah v těle řidiče nižší nebo roven 0,3 promile (dosud 3)
  • nedovolená jízda po tramvajovém pásu (dosud 2)
  • neoprávněné užití dálnice nebo vyhrazeného jízdního pruhu (dosud 1)
  • porušení ustanovení o osvětlení vozidla (dosud 1)
  • neoprávněné užití výstražného světla modré nebo oranžové barvy (dosud 1)
  • porušení zákazové nebo příkazové značky vyjma zákazu překročení povolené rychlosti, zákazu předjíždění nebo zákazu zastavení a stání (dosud 1)

Poslanci ovšem přistoupili na názor senátorů, že by bodový systém měl zahrnovat především vážné prohřešky proti bezpečnosti provozu, z nichž některé ještě zpřísnili. Podle zákonodárců je pro řidiče a jeho okolí obzvlášť nebezpečná jízda bez použití bezpečnostních pásů, ale také couvání a otáčení se v místě, kde to není povoleno, předjíždění na zákazu nebo ohrožení jiného řidiče při přejíždění mezi jízdními pruhy.

Na letních za sněhem už ne

Kdo vyjede od listopadu do března na letních pneumatikách, bude podle nových pravidel riskovat postih. Řidiči budou muset použít zimní gumy v zimních měsících vždy, když bude na silnicích sníh, led či námraza, ale i v situaci, kdy by podobné jevy jenom mohly nastat.

Právě povinné používání pneumatik bylo pro poslance problematické a pro zákon proto nehlasoval například bezpečnostní expert sociálních demokratů Jeroným Tejc. Vadilo mu, že zimní pneumatiky nebudou povinné při příznivém počasí, pokud na silnici nebude sníh, led nebo námraza. Podle Tejce by bylo vhodnější podle německého vzoru trestat ty, kdo v zimě kvůli letním pneumatikám způsobí nehodu nebo dopravní kolaps.

Navíc budou muset řidiči – na jakýchkoli pneumatikách – v obcích bedlivěji hlídat ručičku tachometru. Novela ruší povinnost umístit značku upozorňující na měření rychlosti, která dosud platila pro strážníky. I proti jejich zrušení se postavila část poslanců. Jeroným Tejc upozornil na někdejší praxi vylepšování obecních rozpočtů prostřednictvím měření rychlosti na nesmyslných místech. Podle poslance mohou být strážníci nadále náchylnější ke korupci, nebudou přitom kontrolováni stejně jako republiková policie.

Návrh rovněž umožní policii zadržet na 48 hodin vozidlo, které se podle ní účastní tajného závodu v běžném provozu.