Navigační systém EGNOS předchází Galilea

Praha – Evropa vstupuje na kolbiště satelitních navigačních systémů. Její vlastní Galileo se zatím připravuje, proto představila alespoň systém EGNOS. Jeho základem je americký Globální poziční systém (GPS), EGNOS ale zvyšuje jeho přesnost. Novinku ocení například menší evropská letiště, která nejsou vybavena přesnou, ale nákladnou naváděcí technikou.

Úspěšnou zkoušku absolvoval EGNOS na letišti u polských Katovic. Malé letadlo podle jeho vedení úspěšně dosedlo na plochu bez jakékoli pomoci zvenčí. Nový systém má umožnit přistávat na špatně vybavených letištích ve dne i v noci a takřka za jakéhokoli počasí. „Díky EGNOSu se nám podařilo vylepšit přesnost GPS na metrovou odchylku v horizontální i vertikální rovině. Zvýšili jsme ale hlavně jeho spolehlivost a důvěryhodnost,“ shrnul přínos novinky Javier Benedicto z Evropské vesmírné agentury (ESA). Ta připravuje evropský navigační systém Galileo a EGNOS je jedním z průběžných výsledků její práce.

Systém EGNOS mají letci k dispozici od března 2011. „Přesné navádění letadel na letiště pomocí satelitů určitě zvyšuje bezpečnost letového provozu, zvlášť tam, kde není k dispozici nejmodernější technika,“ shrnul Wojciech Bugajski, pilot a ředitel společnosti Royal Star Aero.

Satelitní navigační systém EGNOS (zdroj: ČT24)

Systém pomůže zemědělcům i zrakově postiženým

EGNOS ale nemá uplatnění jen v letecké dopravě. Přesnější navigace a určování polohy vítají i v dalších oborech. „Zaměřili jsme se ale i na jiná odvětví a dali jsme si udělat průzkum. Vyplynulo z něj, že například 60 procent všech moderních, satelitem naváděných traktorů využívá systém EGNOS,“ upozornil Hans de Whit, manažer pro rozvoj trhu z evropské agentury GSA.

Lepších služeb se dočkali i zrakově postižení. Pomáhá jim mobilní zařízení Pernasvip. „Je to modul s pohybovými senzory. Přijímá signál GPS a korekce systému EGNOS - vše v reálném čase,“ vysvětlil manažer projektu Pernasvip Grégory Ducassou. Uživateli stačí zažádat o nahrání trasy z jakéhokoliv místa k požadovanému cíli. Pernasvit ho pak nejen naviguje, ale také ho upozorňuje na eventuální překážky.

Galileo u zkoušek

EGNOS pomáhá také při vývoji samotného Galilea. Zatímco ESA vlastní navigační systém dokončuje, začaly už jeho testy – především jde o srovnání s GPS. Signál evropských satelitů zatím simulují vysílače na vrcholcích hor. „Vytvořili jsme velice důležitou zkušební oblast v Německu, kde prověřujeme aplikace určené pro systém Galileo,“ uvedl Hans de Whit. Testovací vůz každý den najezdí v oblasti stovky kilometrů. Jakmile bude Galileo připraven, předá ho ESA k užívání Evropské komisi stejně jako systém EGNOS.