Úspěšnou zkoušku absolvoval EGNOS na letišti u polských Katovic. Malé letadlo podle jeho vedení úspěšně dosedlo na plochu bez jakékoli pomoci zvenčí. Nový systém má umožnit přistávat na špatně vybavených letištích ve dne i v noci a takřka za jakéhokoli počasí. „Díky EGNOSu se nám podařilo vylepšit přesnost GPS na metrovou odchylku v horizontální i vertikální rovině. Zvýšili jsme ale hlavně jeho spolehlivost a důvěryhodnost,“ shrnul přínos novinky Javier Benedicto z Evropské vesmírné agentury (ESA). Ta připravuje evropský navigační systém Galileo a EGNOS je jedním z průběžných výsledků její práce.
Systém EGNOS mají letci k dispozici od března 2011. „Přesné navádění letadel na letiště pomocí satelitů určitě zvyšuje bezpečnost letového provozu, zvlášť tam, kde není k dispozici nejmodernější technika,“ shrnul Wojciech Bugajski, pilot a ředitel společnosti Royal Star Aero.

Satelitní navigační systém EGNOS
Systém pomůže zemědělcům i zrakově postiženým
EGNOS ale nemá uplatnění jen v letecké dopravě. Přesnější navigace a určování polohy vítají i v dalších oborech. „Zaměřili jsme se ale i na jiná odvětví a dali jsme si udělat průzkum. Vyplynulo z něj, že například 60 procent všech moderních, satelitem naváděných traktorů využívá systém EGNOS,“ upozornil Hans de Whit, manažer pro rozvoj trhu z evropské agentury GSA.
Lepších služeb se dočkali i zrakově postižení. Pomáhá jim mobilní zařízení Pernasvip. „Je to modul s pohybovými senzory. Přijímá signál GPS a korekce systému EGNOS - vše v reálném čase,“ vysvětlil manažer projektu Pernasvip Grégory Ducassou. Uživateli stačí zažádat o nahrání trasy z jakéhokoliv místa k požadovanému cíli. Pernasvit ho pak nejen naviguje, ale také ho upozorňuje na eventuální překážky.
Galileo u zkoušek
EGNOS pomáhá také při vývoji samotného Galilea. Zatímco ESA vlastní navigační systém dokončuje, začaly už jeho testy – především jde o srovnání s GPS. Signál evropských satelitů zatím simulují vysílače na vrcholcích hor. „Vytvořili jsme velice důležitou zkušební oblast v Německu, kde prověřujeme aplikace určené pro systém Galileo,“ uvedl Hans de Whit. Testovací vůz každý den najezdí v oblasti stovky kilometrů. Jakmile bude Galileo připraven, předá ho ESA k užívání Evropské komisi stejně jako systém EGNOS.