Nové tramvajové návěstidlo se chystá do ulic

Praha – Tradiční návěstidla, jejichž signalizací se řídí tramvaje, mohou brzy zmizet z ulic. Pražský dopravní podnik otestoval nové návěstidlo, které je větší, přesnější a navíc kromě dosud používaných signálů „volno“ a „stůj“ zavádí také signál „pozor“. Jde o alternativu k oranžové pro auta, která upozorňuje na nadcházející změnu a dává řidiči možnost rozhodnout se, zda ještě projede nebo raději zastaví. Návrh na změnu legislativy, která by umožnila použít nové semafory pro tramvaje v řádném provozu, nyní posoudí ministerstvo dopravy.

Rozšíření stávající dvousignální soustavy řidiči tramvají uvítají. Výstražný signál jim může výrazně usnadnit práci. V současnosti, kdy přechodový signál mezi „volno“ a „stůj“ neexistuje, se objevují nebezpečné situace, kdy řidič musí při nečekané změně signalizace prudce zastavit. Po zavedení signálu „pozor“ může být cestování tramvají příjemnější, protože po jeho rozsvícení nebude nutné neprodleně zastavit. „Řidič má v tu chvíli ještě několik vteřin na projetí křižovatky. Musí tak podle svých zkušeností odhadovat, zda ještě stihne bezpečně projet, nebo zda s plně obsazenou soupravou prudce zabrzdí,“ vysvětlil Antonín Dub z pražského dopravního podniku.

Součástí nového návěstidla jsou také informace o stavu výhybek, které dnes musí řidiči hledat na dalším zařízení u křižovatky. „Dalo by se tak předejít čelním střetům tramvají, které mají často nejtragičtější následky,“ tvrdí Dub. Zapojení údajů o výhybkách do nového návěstidla však dopravní podnik zatím netestuje.

Nová tzv. červenobílá světelná signalizace má za sebou úspěšný zkušební provoz na křižovatce v pražském Braníku. Pokud návrh na modernizaci uspěje v legislativním procesu, mohla by návěstidla v budoucnu nahradit současnou „čočkovou“ monochromatickou signalizaci, která se v Česku používá od 70. let minulého století a podle odborníků už nevyhovuje nárokům houstnoucí dopravy v ulicích.