Silnice na Hochficht zůstane úzká a nebezpečná

Přední Zvonková (Českokrumlovsko) – Silnice z Nové Pece do Přední Zvonkové a dále na hranice s Rakouskem v Zadní Zvonkové bude i v příštím roce v témže stavu jako dnes – úzká, nepřehledná a rozbitá. Ačkoli jde formálně o zcela bezvýznamnou komunikaci, v zimě na ní panuje čilý provoz, vede totiž k oblíbenému rakouskému lyžařskému areálu Hochficht. Správa národního parku Šumava letos po letech sporů souhlasila s požadavkem obcí na rozšíření silnice. Přípravu stavby ale zbrzdily ekologické organizace, podle kterých stavba poškodí unikátní šumavskou přírodu. Místo rozšíření by se podle nich měl na silnici zavést kyvadlový provoz.

Silnice, která z jihu obchází lipenskou přehradní nádrž a poté protíná šumavské vrchy a vede do Rakouska, dříve sloužila výhradně celníkům. Od roku 2005 je ale otevřena i pro auta nebo autobusy mířící k lyžařskému areálu Hochficht. Ten je největší na Šumavě, a proto velmi atraktivní pro lyžaře z obou stran hranice. Silnice ale k hustému provozu není uzpůsobena, stěží se na ní vyhnou dvě osobní auta.

Letos ustoupila Správa NP Šumava tlaku obcí, které chtějí rozšířením silnice podpořit turistický ruch v oblasti. „V tomto okamžiku nejenže nemá park žádné problémy (s povolením stavby), ale má i své důvody pro to, aby tato silnice byla rozšířena,“ uvedl ředitel správy Jan Stráský.

Reportáž Petra Šuleře (zdroj: ČT24)

Podle ekologických organizací je ale rekonstrukce silnice nepřípustná. Poté, co krajský úřad zamítl jejich první námitky, vyrazili aktivisté do frontálního útoku. „Nevládní organizace avizovaly, že se postaví proti zásadám územního rozvoje kraje. Tudíž můžeme letos na opravu silnice na Zvonkovou zapomenout,“ shrnul starosta Horní Plané Jiří Hůlka, který rozšíření hochfichtské silnice dlouhodobě podporuje.

Nevládní organizace poukazují na to, že kraj chce silnici opravovat, přestože plánuje stavbu lanovky, která ji má nahradit. „Kraj porušil dohodu, podle které se měly zároveň posoudit všechny varianty dopravy lidí na sjezdovky na Hochficht,“ shrnul Jaromír Bláha z Hnutí Duha.

Současně aktivisté podotýkají, že se na malou silnici auta nikdy neměla pouštět. Teď navrhují, aby místo jejího rozšiřování kraj zavedl kyvadlový jednosměrný provoz. Starostové a kraj to však odmítají s tím, že takové omezení by odradilo část turistů.