Bombardier se k lokomotivě Škody nedostane, jde mu pouze o dluh

Vídeň – Zástupci kanadsko-německé strojírenské společnosti Bombardier se nedostanou k lokomotivě Škoda, kterou v týdnu zabavily rakouské úřady krátce po příjezdu na homologační testy. Škoda ve čtvrtek oznámila, že o lokomotivu dočasně přišla, a vyjádřila obavy, aby se know-how jejího nejnovějšího produktu nedostalo do rukou konkurence. Bombardier ale zdůraznil, že mu jde pouze o záruku splacení dluhu, který si u rakouských soudů nárokuje.

Heiner Spannuth z Bombardieru potvrdil, že exekutoři zabavili stroj na žádost Bombardieru. Společnost chce „zajistit vyrovnání v nedořešeném sporu se Škodou Transportation ohledně porušení smlouvy“.

Kanadská firma žádá náhradu za vypovězenou smlouvu z roku 2002, kdy se společně se Škodou přihlásila do tendru Českých drah na dodávku nových elektrických lokomotiv. Dráhy ale tendr zrušily a Škoda šla do druhého výběrového řízení už sama. „Bombardier několik let usiloval o dosažení přátelského narovnání sporu se společností Škoda Transportation. Dosud však byly všechny snahy o smír neúspěšné,“ uvedl zástupce německo-kanadské skupiny. Škoda nechce požadované peníze zaplatit a naopak chce sama od Bombardieru peníze za nenaplněnou licenci, podle které se měly vyrábět původní stroje.

Obchodní soud ve Vídni vydal na žádost Bombardieru předběžné opatření, chce tak zajistit, aby se Škoda v případě neúspěchu v tahanici o peníze skutečně zaplatila. Mediální zástupce plzeňské firmy Roman Binder ovšem upozornil, že částka, kterou Bombardier požaduje, je pouze zlomkem ceny jedné lokomotivy. „Nyní je lokomotiva umístěna ve skladišti uschovatele stanoveného soudem. Společnost Bombardier nemá žádnou možnost přístupu k lokomotivě,“ podotkl Heiner Spannuth.

Zástupci Škody se rovněž obávají, aby se kvůli zabavení stroje nezdržely testy, které mají vést ke schválení lokomotivy řady 380 ke schválení k provozu v sousedních zemích. To je podmínka k definitivnímu předání strojů Českým drahám i případné účasti ve výběrových řízeních dalších dopravců. „Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ uvedl šéf představenstva a spolumajitel Škody Transportation Tomáš Krsek.