Zpožděných vlaků v dubnu přibylo – začaly výluky

Praha – Vlaky Českých drah jely v dubnu přesně nebo se zpožděním do pěti minut v 93,19 procenta. Oproti březnu se jejich přesnost výrazně snížila – více než o jedno a půl procenta. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského je to důsledek začátku výluk na řadě tratí. Právě výluky, kdy musí vlaky jezdit sníženou rychlostí, čekat na volnou kolej nebo být zcela nahrazeny autobusem, jsou podle ČD jednou z hlavních příčin zpoždění. Termíny prací na tratích přitom nestanoví dráhy, ale Správa železniční dopravní cesty. Dále ke zpoždění vlaků přispívají srážky vlaků s auty nebo chodci, poruchy infrastruktury nebo rozmary počasí.

Nejpřesnější byly podle statistiky ČD vlaky jezdící pod označením Supercity. Jízdní řád se jim v dubnu podařilo splnit z 96 procent. „Tradičně nejméně přesné jsou mezistátní vlaky, což je dáno mimo jiné nižší mírou přesnosti dálkových vlaků v zahraničí i délkou trasy,“ dodal mluvčí Šťáhlavský. S velkým zpožděním jezdily často vlaky z Maďarska a také hotelové vlaky z Německa. Přesnost mezistátních spojů tak činila pouze 78 procent.

Ani dálkové vnitrostátní vlaky – s výjimkou Pendolin – ale nebyly etalonem přesnosti. Rychlíky jezdily v dubnu přesně pouze z 86 procent. Regionální vlaky naopak jely bez zpoždění téměř v 95 procentech cest.

Včasnost českých vlaků je podle Šťáhlavského sledována s tolerancí do pěti minut. V zahraničí se běžně užívá i vyšší tolerance, například dálkové vlaky ve Velké Británii jsou považovány za přesné při zdržení do deseti minut a některé západoevropské železnice, například ve Francii nebo Itálii počítají s tolerancí 15 minut.