Stávka strojvedoucích Slovensko neochromila

Bratislava – Strojvedoucí slovenských vlaků zastavili při výstražné stávce dnes odpoledne několik desítek vlaků, především regionálních. Soupravy dojely po jejím zahájení do nejbližšího nádraží, kde hodinu stály. Stávka nezpůsobila kolaps železniční dopravy, železničáři se totiž dohodli, že nechají projet většinu dálkových spojů včetně mezistátních. Stávkovali tak strojvedoucí 84 osobních vlaků, čtyř dálkových a 30 nákladních vlaků. Odborářská Federace strojvedoucích považuje výstražnou hodinovou stávku za úspěšnou a doufá, že jí pomůže v boji proti plánované reorganizaci Železnic Slovenské republiky (ŽSR), Železniční společnosti Slovensko (ZSSK) a ZSSK Cargo.

Všechny tři státem ovládané železniční společnosti – správce infrastruktury ŽSR a oba dopravci ze skupiny ZSSK – jsou ve špatném hospodářském stavu. V březnu proto vláda schválila razantní opatření na jejich ozdravení. Kromě rozsáhlého rušení vlaků má dojít v příštích třech letech i k propuštění pěti tisíc zaměstnanců.

Odboráři se propouštění snaží zabránit, stávka se proto může opakovat, upozornil šéf Federace strojvůdců Milan Hošťák. „Myslím, že to mělo svůj efekt. Určitě to nebude národní sport, pokud ale bude potřeba, akci zopakujeme,“ řekl.

Stávka neměla širokou podporu mezi železničáři. Nezúčastnili se jí výpravčí a dispečeři, ačkoli jejich odbory o tom zprvu uvažovaly, ZSSK se navíc snažila minimalizovat dopady stávky strojvedoucích. Podařilo se jí udržet v provozu většinu dálkových spojů. K tomu přispěli i protestující strojvedoucí, kteří odstavili své soupravy ve stanicích a nenarušili tak plynulost a bezpečnost provozu zbylých vlaků.

V některých oblastech přesto byl protest velmi patrný. „Nejhorší situace byla na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno, kde se do stávky zapojily všechny vlaky,“ poznamenala mluvčí ŽSR Martina Pavliková.

Vydáno pod