Pražské Masarykovo nádraží bude součástí okolní výstavby

Praha - Památkově chráněná budova Masarykova nádraží v Praze bude součástí plánované okolní nové výstavby. Čeká ji přestavba, ne demolice, uvedli na tiskové konferenci zástupci developerské společnosti Masaryk Station Development (MSD), jejíž součástí jsou i České dráhy. Zachová se tam i železniční doprava. České dráhy ve spolupráci s Masaryk Station Development zahájily rekonstrukci historické dvorany pražského Masarykova nádraží už loni na podzim. Litinovou konstrukci z 19. století a dřevěnou prosklenou střechu musely od loňského roku podpírat provizorní dřevěné vzpěry.

Podle předsedy představenstva developerské společnosti MSD Jana Hromádky není úmyslem developera zrušit Masarykovo nádraží ani zrušit jakoukoli součást železniční nebo kolejové dopravy.

Nápady sedmi architektů na zástavbu čtyř hektarů kolem nádraží se ode dneška představují na výstavě v aule Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze. Součástí zadávacího řízení pro architekty bylo i to, že se nemusí držet současných norem, například těch omezujících výšku budov v památkově chráněné oblasti.

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Aktuální soutěž ovšem vítěze mít nebude. „Soutěž nevyhodnocujeme, nevybíráme vítěze, předkládáme studie k veřejné diskusi,“ poznamenal Hromádka. MSD čeká hlavně na změnu územního plánu, kterou v současnosti připravuje magistrát. „Je bezvadné, že je k tomu přizvána veřejnost, než když se někde něco tajně upeče, pak se najednou začne stavět a lidé mají pocit, že jsou napáleni,“ podtrhl význam výstavy a diskuse architekt Zdeněk Lukeš.

Jak moc se Masaryčka promění, bude záviset také na územním plánu, jehož změnu iniciovalo hlavní město a příští rok by měla být schválena. Magistrát počítá se zastavěním všech volných ploch. „Chceme tam vysoký podíl zeleně, ale chceme, aby to tam žilo,“ podotkl náměstek primátora Josef Nosek.

Společnost MSD připravuje obnovu Masarykova nádraží a přilehlých nemovitostí od svého vzniku v roce 2004. Jde o společný podnik Českých drah a dvou investorů, firem Sudop a Morávka Centrum. Oba investoři kontrolují podíl v MSD prostřednictvím společnosti Masaryk Station Investment.