Armáda ukončí provoz cvičných letounů L-39 Albatros

Praha – Česká armáda ukončí bojový provoz devíti proudových podzvukových cvičných letounů Aero L-39 Albatros. Na základě rozhodnutí náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka prý bude pět strojů okamžitě vyřazeno z výzbroje a zbylé čtyři budou do roku 2016 sloužit jen pro výcvik mladých pilotů. Předtím ale musí autorizovaný výrobce vyměnit jejich motory, nebo provést jejich generální opravu.

Za vším stojí loňská havárie Albatrosu poblíž obce Biskupice na Třebíčsku. Podle vyšetřovací komise byl totiž jednou z příčin havárie titanový požár v prostoru vysokotlaké turbíny kompresoru – kvůli dlouhodobým sporům s ukrajinským výrobcem motorů se ale nepodařilo odstranit příčiny možného vzniku tohoto požáru. Letadlu tehdy 15 minut po vzletu vysadil motor, piloti ho proto navedli nad neobydlenou oblast a katapultovali se. 

Ministr obrany Alexandr Vondra na základě výsledků šetření mimo jiné nařídil, aby na motorech v letounech L-39 byla provedena veškerá známá opatření, která stanovuje výrobce. Tato opatření mají vést k odstranění příčin, které napomáhají ke vzniku titanového požáru. „Tato opatření musí být provedena se souhlasem, případně pod dohledem, konstrukční kanceláře,“ zdůraznil mluvčí ministerstva Jan Pejšek.   

V návaznosti na to rozhodl náčelník štábu Picek o tom, že provoz pěti z devíti provozovaných letadel L-39 Albatros skončí už teď. Jejich životnost by jinak skončila příští rok, avšak stanovené úpravy motorů by nebyly ekonomické. Životnost tří zbývajících letadel skončí v roce 2020 a jednoho v roce 2016. Armáda je bude používat nejméně do roku 2016, a to pro výcvik mladých pilotů. 

Vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový stroj vyvinutý v 60. letech v tehdejším československém podniku Aeru Vodochody. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Kromě čistě cvičné varianty existují i verze, které umožňují montáž lehké výzbroje, a Albatros tak může plnit také roli lehkého bitevníku. Těchto letounů se vyrobilo přes 2800 a sloužily či slouží v téměř 40 zemích celého světa. V 90. letech vznikly jejich vylepšené typy - cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca.