Staré vagony pro Regiojet i ČD jsou v Česku

Praha/Brno – Do Česka přijely staré železniční vagony, které si od Rakouských spolkových drah (ÖBB) koupili hned dva konkurenční železniční dopravci – České dráhy a Regiojet. V minulém týdnu přijely vozy vyrobené na počátku 80. let, které nyní ÖBB prodaly svému českému protějšku, do Českých Velenic. Dodávka vozů téhož typu, které však už během provozu v Rakousku prošly rekonstrukcí, dorazila na počátku nového týdne do Břeclavi, kde na ně čekal nový majitel, soukromý dopravce Regiojet. Zatímco ČD nasadí své vozy na rychlíky z Prahy do Plzně a Chebu, Regiojet je využije k rozjezdu projektu vlaků z Prahy na Ostravsko.

Regiojet zakoupil u Rakouských spolkových drah celkem čtrnáct oddílových vozů, část z nich je druhé třídy, část kombinuje kupé první a druhé třídy. Podle mluvčího Regiojetu Aleše Ondrůje čeká vagony nejprve takzvaná periodická prohlídka, poté dostanou nový lak, proměny se má dočkat i interiér. Ačkoli jsou vozy staré zhruba 30 let, ještě během provozu v Rakousku prošly rekonstrukcí. „Jsou té nejvyšší kvality, plně klimatizované, Rakouské dráhy je nasazovaly třeba na spoje Eurocity,“ podotkl mluvčí Ondrůj.

Z čerstvě dodaných vagonů sestaví Regiojet tři soupravy, se kterými od září zajistí provoz čtyř párů vlaků z Prahy na Ostravsko a zpět. Už loni koupil soukromý dopravce, který chce konkurovat ČD a jejich Pendolinům a expresům na nejlukrativnější železniční trase Praha–Olomouc–Ostrava, devět elektrických lokomotiv Škoda. Kromě využití poměrně moderních vozů chce Regiojet přilákat cestující i dodatečnými službami, jako je občerstvení zdarma a bezdrátové připojení k internetu zdarma. „Železnici chceme posunout dál,“ shrnul Aleš Ondrůj ambice společnosti.

„Ojetiny“, které v Rakousku nakoupily České dráhy, mají sice stejný původ jako vagony Regiojetu, oproti nim ale neprošly po svém vzniku žádnou rekonstrukcí. Jejich ambice jsou také menší, než jaké má konkurence – nebudou muset přetahovat cestující z Pendolina. Dráhy chtějí s pomocí 32 starých, ale pohodlných vagonů přilákat zpět cestující, kteří odešli z rychlíků Cheb–Plzeň–Praha v době nedávno završené rekonstrukce chebské trati. Během ní museli lidé strpět přestupy do autobusů a cestování starými a často špinavými náhradními rychlíkovými soupravami.