S olomouckou MHD zdraží i příměstská doprava

Olomouc – Cesty regionální veřejnou dopravou do Olomouce budou od srpna dražší. Kraj se rozhodl zvýšit jízdné pro zónu 71 svého integrovaného dopravního systému, která zahrnuje právě krajské město. Hejtmanství tak zareagovalo na zdražení městské hromadné dopravy v Olomouci, o kterém rozhodl magistrát. Jednotlivá jízdenka olomouckého dopravního podniku zdraží z 12 na 14 korun.

Zdraží proto také vícezónové jízdenky pro cesty integrovanou regionální dopravou do Olomouce. „Například se bude měnit cena dvouzónové jízdenky z dnešních 14 na 20 korun, třízónová jízdenka podraží z 20 na 26 korun a čtyřzónová z 26 na 32 korun,“ shrnula vedoucí oddělení IDS olomouckého krajského úřadu Radomíra Rečková. Podraží i předplatní jízdenka, cena měsíční dvouzónové jízdenky se zvýší z 390 na 550 korun, měsíční třízónové jízdenky z 580 na 740 korun. Při cestách, které Olomoucí neprocházejí, zůstane jízdné ve stávající výši. Základní jízdenka se bude nadále prodávat za 8 korun.

Olomoucký kraj je pro účely veřejné dopravy rozdělen do 130 zón. Zóna 71, která zahrnuje celou Olomouc včetně předměstí, je ale větší než ostatní. Podle krajského úřadu dosud byli cestující, kteří jeli do Olomouce a mohli na jednu jízdenku použít například vlak i MHD, zvýhodněni oproti těm, kteří za stejnou cenu cestovali jenom vlakem mezi dvěma menšími městy. „Cestující, kteří cestovali do zóny 71 s tím, že měli možnost přestupu na velký rozsah služeb MHD, na tom byli výrazně lépe než například cestující ze Šumperska, který projede tři zóny bez možnosti jakéhokoliv přestupu. Nový ceník to napravuje,“ přiblížila Rečková.

Se zdražením jízdného pro cesty do krajského města ale zavede kraj i některé nové úlevy. Na slevu budou mít nárok lidé starší 65 let, při nákupu sedmidenní nebo měsíční jízdenky zaplatí o 25 procent méně. „Dále bude zrušena doplatková jízdenka k žákovskému jízdnému. Rovněž bude zrušena přirážka při nákupu dvouzónové jízdenky v autobuse,“ poznamenal náměstek hejtmana Alois Mačák.

Hejtmanství očekává, že po zdražení vyberou dopravci ročně o šest až dvanáct milionů korun více. O tuto částku se sníží prokazatelné ztráty dopravců. Tím méně potom bude muset zaplatit dopravním společnostem kraj.