Za nehodu na vyškovské trati padají hlavy

Vyškov – Dva lidé mimo službu, další v ohrožení, že budou propuštěni – to jsou personální následky nedělní nehody nákladního vlaku ve Správě železniční dopravní cesty. Kvůli podezření ze spoluúčasti na vzniku nehody byl odvolán vyškovský traťmistr Vladimír Kuřátko i jemu podřízený mistr. Podle informací České televize teď je také pravděpodobné suspendování šéfa brněnské pobočky SŽDC Oldřicha Bambuly a jistotu nemá ani náměstek ředitele firmy Josef Novobilský.

„Je tam dobrá dostupnost autem, tak se tam může traťovka podívat,“ doporučoval před nehodou v rozhovoru s výpravčím strojvedoucí jednoho z projíždějících vlaků kontrolu trati. Podle nahrávky z mobilního telefonu, kterou má Česká televize k dispozici, mu výpravčí odpověděl neurčitě: „No, jestli se tady traťovka ukáže, tak je tam možná pošlu a uvidíme.“ K nápravě ale ani za dva dny po prvním hlášení nebezpečí nedošlo a poté, co místem projely desítky osobních vlaků i rychlíků s lidmi, se vybourala nákladní souprava.

Teď správce kolejí poprvé přiznává nedbalost svých lidí: „Došlo k pochybení v tom smyslu, že nebyly dostatečně hlášeny a dál předávány zjištěné závady a nebyly odstraňovány. Naopak byly tolerovány. Z našeho pohledu to bylo na hraně bezpečnosti,“ říká mluvčí SŽDC Pavel Halla a dodává, že o problémech vědělo celé brněnské ředitelství firmy: „Zabýváme se tím, kdo další z toho řetězce pod traťmistrem a nad traťmistrem nekomunikoval. Zajímá nás, proč ta zjištěná situace dlouho nebyla řešena.“

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Jenže nejvyšší vedení státní firmy SŽDC se na situaci podle zjištění České televize mohlo taky podepsat. Přestože dnes odvolaný traťmistr už dříve své nadřízené žádal kvůli defektoskopickým vadám starých kolejí o nové, nedostal téměř žádné. „Vyškovský traťmistr žádal v loňském roce 7 400 metrů nových kolejnic. Máme zaprotokolováno, že dostal přibližně 200 metrů,“ uvádí inspektor Josef Dvořák.

Drážní inspekce má na vyšetření nehody půl roku. Teď se chystá na provedení výslechů: „Určitě proběhnou výslechy lidí, kteří se pohybovali v okolí nehody. Vyslýchaných bude určitě víc než deset – od pochůzkářů přes traťmistra až po pracovníky Správy dopravní cesty Brno,“ přibližuje vyšetřovatel Dvořák. Kromě toho má Drážní inspekce v plánu taky provedení státních dozorů. Ty se mají zaměřit právě na stav bezstykových kolejí a kvalitu jejich upevnění.

Vydáno pod