Velorex vstal z popela, míří na americký trh

Praha - Studenti managementu z Texaské univerzity v Austinu pracují na studii, která zkoumá uvedení nástupce legendární tříkolky velorex na americký trh. Tuzemský výrobce Motoscoot současně jedná s americkým investorem, který by v USA vozítka vyráběl. Nástupce velorexu se ve Spojených státech už představil, a to loni v listopadu na automobilové show Sema v Las Vegas.

Nový model velorexu vznikl před více než rokem a společnost Motoscoot jej nabízí pod označením Velor-X-Trike; původní značku si totiž zaregistrovala jiná firma. Studie o tom, jakou šanci bude na americkém trhu mít, by měla být hotova do dvou měsíců. „Budeme zkoumat, jak by se velorex mohl prosadit ve Spojených státech – a případně se tam i vyrábět,“ dodal student univerzity v Austinu Ivan Belen.

Podle majitele Motoscootu Pavla Brídy jsou ale právě USA vhodným trhem pro nástupce legendární tříkolky. Vychází i ze zkušenosti ze zmiňované show v Las Vegas. „Američané z toho byli velmi mile překvapeni a vůbec se divili, že taková malá země může tvořit takové produkty,“ dodal Brída.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Nový velorex za půl milionu

Původně levné vozidlo se ale modernizací proměnilo ve stroj na zakázkovou výrobu. „Každý vyrobený kus je originál. V podstatě vyjdeme zákazníkovi ve všem vstříc,“ uvedl Brída. Zvyšuje se tak i cena vozu, zájemci ho budou moct pořídit minimálně za půl milionu korun.

Původní dvoutaktní motor Jawa nahradil čtyřtaktní agregát od Hondy s výkonem přes 150 koní, na přání zákazníka může být vozítko osazené i motorem jiné značky, například dvouválcem Ducati. Výkon ani maximální rychlost výrobce neudává. „Maximální rychlost raději nikdo nezkoušel, ale je to hodně,“ podotkl majitel Motoscootu.

Pokud bude mít nový velorex na zahraničním trhu úspěch, bohužel se ho nedožije konstruktér původní tříkolky Mojmír Stránský. V pondělí totiž zemřel. „Je to velká ztráta, protože takových lidí, kteří něco dokázali rukama, hlavou, už v republice moc není,“ dodal Brída.

"Hadraplán" poprvé vyjel na československé silnice před šedesáti lety. Původně byl vyráběn jako malosériová výroba jeho konstruktérů, bratrů Stránských, po znárodnění v družstvu Solnice jako vozítko pro invalidy. Původních velorexů vzniklo zhruba 15 tisíc kusů, existuje ale i model o čtyřech kolech. Více se tzv. hadrákům věnuje pořad Retro.