Obnova trati z Otovic do Polska bude stát 241 milionů

Otovice (Náchodsko) – Možnost obnovy železniční trati z Otovic do Polska potvrdila studie, již objednal Královéhradecký kraj. Má stát 241 milionů korun, ale ty se během deseti let vrátí. O výstavbu čtyřkilometrové dráhy, která byla zrušena po druhé světové válce, usilují soukromé firmy. Chtějí přes Otovice vozit kamení a štěrk z polského lomu. Starostové řady obcí, které u trati leží, jsou ale proti. O nákladní vlaky nestojí.

Zastávka Otovice je od roku 2005 bez pravidelné osobní dopravy. Koleje z Broumova k hranicím ale stále vedou a na první pohled je patrné, že kdysi vedly ještě dál. Aby tomu tak zase bylo, chtějí nejenom podnikatelé, kteří by trať chtěli využívat, ale i řada místních. „Otevřely by se tím historické vazby směrem na Kladsko,“ poukázal propagátor projektu Jiří Kučera. Starostka Meziměstí Eva Mücková zase věří, že se díky obnově trati zlepší dopravní obslužnost celé oblasti.

Plán na obnovu dráhy má ale v regionu také řadu odpůrců včetně starosty samotných Otovic. „V žádném případě nebudu podporovat, aby lobbisté z polské strany ovlivňovali české politiky a snažili se, aby se vozil přes Otovice kámen,“ uvedl otovický starosta Petr Novák.

Reportáž Přemysla Šrámka (zdroj: ČT24)

Starosta také odmítl výsledek studie Královéhradeckého kraje. Dostavba trati by podle ní měla stát 241 milionů korun, její návratnost má být do jedenácti let. Otovická radnice by naopak chtěla, aby byla zrušena i stávající trať do Broumova a místo ní vznikly nové domy.

Většina přeshraničních železničních tratí ze severních Čech do Polska zanikla ve 40. letech minulého století. V provozu zůstaly pouze přechody Meziměstí–Mirošov, Frýdlant–Závidov a Lichkov–Mezilesí. V posledních letech se ale podařilo obnovit provoz hned na dvou místech – v roce 2008 mezi Královcem a Libavou a loni mezi Harrachovem a Sklářskou Porubou. Otovicko-tlumačovská dráha by tak mohla být už třetí obnovenou přeshraniční tratí v krátké době.