Zemětřesení na drahách: Končí Fejk, šéf ČD Cargo i manažeři SŽDC

Praha - Petr Fejk končí ve funkci ombudsmana Českých drah (ČD), za niž údajně dostával plat čtvrt milionu korun měsíčně. Pracovní poměr ukončil dohodou. Kvůli přidělování nepřiměřených odměn podřízeným byl odvolán z čela představenstva ČD Cargo i Jiří Vodička. Ve středu ho nahradí bývalý ministr dopravy a šéf fondu dopravy Gustáv Slamečka, který do představenstva nastoupil před dvěma týdny. V souvislosti s nehodou nákladního vlaku u Vyškova byli dále odvolaní náměstek pro provozuschopnost SŽDC a další čtyři regionální manažeři. SŽDC zároveň zahájila nejrozsáhlejší kontrolu kolejí ve své správě. Celou síť bude prověřovat asi 400 lidí. Na tiskové konferenci to dnes potvrdil ministr dopravy Radek Šmerda.

Ministr nechal Vodičku odvolat kvůli nestandardním odměnám, které nechal vyplatit svým nejbližším podřízeným za květen. Věc nyní dráhy šetří a nechtěly k ní sdělovat podrobnosti. Vodička pro server iDnes uvedl, že odměny v řádu jednotek měsíčních platů manažerů byly standardní a souvisely s mimořádně dobrým hospodařením na začátku letošního roku. Ministr ale věc vidí jinak. „Došla mi trpělivost. Já nebudu tolerovat případy, které jsou v přímém rozporu s mou představou, jak by ministerstvo dopravy mělo fungovat. Jsem členem vlády, který nese svoji odpovědnost za hospodaření ministerstva a podřízených organizací,“ řekl. Slamečka bude podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy manažerem, který bude firmu dále rozvíjet a „bude se hlavně strategicky dívat z pohledu možných akvizic, a to zejména na Slovensko“.

Šmerda: Pana Fejka nepovažuji za vyžírku

Petr Fejk:

„Odchod je samozřejmě spojený s tím, že s tak negativní kampaní nelze vytvářet roli ombudsmana, která je zaměřená na důvěru lidí.“

Fejk odchází bez nároku na odstupné, v rámci konkurenční doložky si ale odnese devět platů za to, že nebude tři čtvrtě roku pracovat ve stejném oboru. „Myšlenka výborná, provedení za tři,“ komentoval post ombudsmana ministr. Dodal, že Fejkův plat byl smluvní s ohledem na jiné nabídky, které bývalý ředitel pražské zoo dostal. „Pana Fejka nepovažuji za vyžírku a děkuji mu, byť za krátkou, ale za odvedenou práci,“ uvedl Šmerda. Fejk z postu odešel i kvůli kritice jeho platu, který měl dosahovat výše 250 tisíc kroun. Na jeho odměny si stěžovali odboráři, kritizoval je i předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Premiér Petr Nečas před dvěma týdny uvedl, že se tímto případem bude zabývat.

Funkci ombudsmana podle Žaludy dráhy rušit nebudou, obsadí ji ale osobou zevnitř podniku. Podle předsedy Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromíra Duška, který před časem vedl železniční odbory, byla funkce ombudsmana drah trafikou od bývalého ministra dopravy Víta Bárty (VV). Fejk podle něj pobíral k uváděnému platu ještě 80 000 korun odměn. Přesto patřil k nejhůře odměňovaným členům managementu ČD, řekl v pořadu Impulsy Václava Moravce. To ostatně potvrzuje i sám Fejk: Částka týkající se mého platu odpovídala realitě, ona odpovídá realitě odměňovací praxe v ČD na úrovni vyššího středního managementu," podotkl odcházející ombudsman. Šmerda proto dnes v rozhovoru pro MF DNES uvedl, že minulý týden byl ustanoven takzvaný orgán pro odměňování, který se bude zabývat všemi platy managementu Českých drah.

V souvislosti s vykolejením nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku byli odvolaní náměstek pro provozuschopnost SŽDC Josef Novobilský a další čtyři regionální manažeři z jižní Moravy. Krajský ředitel ovšem zatím zůstává, podle Pavla Habarty, který je řízením SŽDC pověřen, od něj dostal ředitel žlutou kartu a zná termín, do kterého musí být všechny nedostatky odstraněny. Ministerstvo dopravy teď kvůli problémům na železnici zřídilo speciální pracovní skupinu, která má v nejkratší době najít všechna možná bezpečnostní rizika pro cestující ve vlacích.

V souvislosti se SŽDC také ministr dopravy kritizoval, že šéf drážní inspekce Roman Šigut a někteří jeho podřízení šířili dílčí informace o vyšetřování nehod v médiích. Rovněž se mu podle jeho slov nelíbí mediální přestřelky mezi Šigutem a pověřeným ředitelem SŽDC Pavlem Habartou. Pokud svůj způsob komunikace nezmění, chce z toho vyvodit personální důsledky. „Já se prostě nebudu dozvídat o stavu železnice z médií,“ dodal.