Co bude s obchvatem Třemošné, naznačí jednání

Třemošná (Plzeňsko) – Jaký bude osud obchvatu, který z Třemošné u Plzně odvedl intenzivní dopravu, naznačí jednání Ředitelství silnic a dálnic s občanským sdružením Orlík, na jehož popud nařídil soud obchvat uzavřít. Sdružení vadí, že silničáři nepostavili u nové silnice protihlukové bariéry. Jednání svolal hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec, zástupci státní organizace a občanského sdružení se setkají v pondělí 11. července.

Obchvat, na který byla převedena silnice I/27 procházející dříve středem města, zatím zůstává v provozu navzdory soudnímu rozhodnutí. Ředitelství silnic a dálnic totiž zatím verdikt neobdrželo. „Rozhodnutí je vykonavatelné okamžikem doručení nebo vyhlášení,“ podotkl ředitel plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák. Rozhodnutí soudu nejspíš dojde až po svátcích. Potom bude doprava na obchvatu zastavena a auta se vrátí zpět do centra města.

Obyvatelé vnitřního města proto nejsou z rozhodnutí soudu nadšeni. Podle starosty Jaroslava Zeithamla vycházelo ze „zavádějících až lživých podkladů“. Podobně hovoří i Ředitelství silnic a dálnic, které nechalo soudního znalce zkontrolovat protokol o hluku, kterým občanské sdružení podložilo svoji žádost o uzavření obchvatu. Podle znalce v něm například chybí popis intenzity dopravy, „což je zcela v rozporu s pravidly akreditace a neumožňuje porovnat a interpretovat případné odchylky“. Zdeněk Kuťák upozornil, že na popud sdružení provedlo ŘSD už dříve měření hluku. „Došli jsme k úplně jinému závěru, že nikdy, ani ve dne ani v noci, nebyla překročena norma,“ uvedl.

Podle ŘSD aktivisté zveličili také počty přejeté zvěře a situaci na křižovatce obchvatu se silnicí II/180. Podle Kuťáka se počet střetů aut se zvěří po počáteční kalamitě rychle snížil. „Je vidět, že zvěř si na novou silnici zvyká,“ poznamenal. Křižovatka, kterou sdružení označilo za nebezpečnou, je potom podle krajského ředitele ŘSD standardní. Ačkoli nejsou rozhledové podmínky ideální, „jsou v normě“. Policie na vedlejší silnici navíc umístila značku STOP.

Občanské sdružení Orlík ovšem zdůraznilo, že mu jde především o hluk. Občané si podle předsedy sdružení Václava Trýzla zprovoznění obchvatu přejí. „Pět let jsme na problémy upozorňovali jako občané a dva roky jako občanské sdružení. Nikdo nás ale neposlouchal,“ podotkl Václav Trýzl.

Silnice je ve zkušebním provozu od poloviny dubna, stavba byla oficiálně ukončena minulé úterý. Už ve čtvrtek však rozhodl Obvodní soud pro Prahu 4 o zastavení provozu na obchvatu Třemošné.