Vltava vyplula do Drážďan na přehlídku parníků

Praha – Druhý nejstarší dochovaný český parník Vltava opustil Prahu a vydal se na dvoudenní plavbu do Drážďan, kde se o víkendu zúčastní přehlídky parolodí. Saská paroplavební společnost ji uspořádá u příležitosti 175. výročí svého vzniku. Vltava bude podle ředitele Pražské paroplavební společnosti Dušana Sahuly jediným zahraničním hostem drážďanské slavnosti.

Na palubě parolodi Vltava vyrazilo z pražského Rašínova nábřeží do Drážďan asi 60 cestujících z Česka, Rakouska, Německa a Švýcarska. Další přistoupí zítra v Litoměřicích, kde bude parník nocovat. Vltava loni prošla zásadní rekonstrukcí do stavu blízkého její původní podobě ze 40. let minulého století. Opravena byla podle dobových nákresů a fotografií. Dostala dřevěný nábytek, obnoveny byly nýtované konstrukce. Původní parní stroj je ale poháněn prostřednictvím moderního kotle, který splňuje ekologické normy.

Pozvání do Drážďan vnímají pražští paroplavebníci jako ocenění své práce i občasné spolupráce se saskými kolegy. „Se saskou paroplavbou jsme delší dobu v kontaktu, v Drážďanech jsme už dříve opravovali náš další historický parník Vyšehrad. Pozvání na jejich oslavy nám udělalo radost. Je to pocta,“ podotkl Sahula.

Plavba parolodi z Prahy do Drážďan je výjimečná. Svým načasováním však připomíná také cesty prvních parníků mezi oběma městy, kterou zahájil anglický podnikatel Andrews před 170 lety.

Vyšehrad a Vltava – vzpomínka na slavné dny

Parníky Vyšehrad a Vltava jsou odkazem dnů, kdy byla Vltava plná kolesových parníků a lidé jimi jezdili za město stejně často jako vlakem. Zlatá éra parníků končila s druhou světovou válkou, obě dnes provozní lodě vznikly až v posledních letech této epochy. Salonní parník Vyšehrad (tehdy nazvaný Antonín Švehla) postavila ústecká loděnice v roce 1938, Vltavu libeňská loděnice v roce 1940.

Až do konce 80. let vozily parníky výletníky z Prahy na Slapy i jinam, v té době ale už zůstávaly pouze čtyři. Ty byly před rokem 1990 postupně kvůli vážným závadám odstaveny. Vltava a parník Děvín (původní Antonín Švehla, v roce 1992 přejmenovaný na Vyšehrad) prošly rekonstrukcí a staly se z nich restaurační lodi pro vyhlídkové plavby.

Zbývající dvě parolodi (loď původně nazvaná Hradčany, později Vyšehrad, jejíž název však potom přešel na dosavadní Děvín, a Labe – sesterská loď Vltavy) dlouho chátraly u železničního mostu na Výtoni. Parník Labe potom Pražská paroplavební společnost prodala, již bezejmennou zbývající loď, ze které zbylo po zastavené rekonstrukci z konce 80. let pouze torzo, byla odtažena do Chvaletic. Nyní společnost chystá její rekonstrukci.