Praha – Druhý nejstarší dochovaný český parník Vltava opustil Prahu a vydal se na dvoudenní plavbu do Drážďan, kde se o víkendu zúčastní přehlídky parolodí. Saská paroplavební společnost ji uspořádá u příležitosti 175. výročí svého vzniku. Vltava bude podle ředitele Pražské paroplavební společnosti Dušana Sahuly jediným zahraničním hostem drážďanské slavnosti.
Vltava vyplula do Drážďan na přehlídku parníků
Na palubě parolodi Vltava vyrazilo z pražského Rašínova nábřeží do Drážďan asi 60 cestujících z Česka, Rakouska, Německa a Švýcarska. Další přistoupí zítra v Litoměřicích, kde bude parník nocovat. Vltava loni prošla zásadní rekonstrukcí do stavu blízkého její původní podobě ze 40. let minulého století. Opravena byla podle dobových nákresů a fotografií. Dostala dřevěný nábytek, obnoveny byly nýtované konstrukce. Původní parní stroj je ale poháněn prostřednictvím moderního kotle, který splňuje ekologické normy.
Pozvání do Drážďan vnímají pražští paroplavebníci jako ocenění své práce i občasné spolupráce se saskými kolegy. „Se saskou paroplavbou jsme delší dobu v kontaktu, v Drážďanech jsme už dříve opravovali náš další historický parník Vyšehrad. Pozvání na jejich oslavy nám udělalo radost. Je to pocta,“ podotkl Sahula.
Plavba parolodi z Prahy do Drážďan je výjimečná. Svým načasováním však připomíná také cesty prvních parníků mezi oběma městy, kterou zahájil anglický podnikatel Andrews před 170 lety.
Vyšehrad a Vltava – vzpomínka na slavné dny
Parníky Vyšehrad a Vltava jsou odkazem dnů, kdy byla Vltava plná kolesových parníků a lidé jimi jezdili za město stejně často jako vlakem. Zlatá éra parníků končila s druhou světovou válkou, obě dnes provozní lodě vznikly až v posledních letech této epochy. Salonní parník Vyšehrad (tehdy nazvaný Antonín Švehla) postavila ústecká loděnice v roce 1938, Vltavu libeňská loděnice v roce 1940.
Až do konce 80. let vozily parníky výletníky z Prahy na Slapy i jinam, v té době ale už zůstávaly pouze čtyři. Ty byly před rokem 1990 postupně kvůli vážným závadám odstaveny. Vltava a parník Děvín (původní Antonín Švehla, v roce 1992 přejmenovaný na Vyšehrad) prošly rekonstrukcí a staly se z nich restaurační lodi pro vyhlídkové plavby.
Zbývající dvě parolodi (loď původně nazvaná Hradčany, později Vyšehrad, jejíž název však potom přešel na dosavadní Děvín, a Labe – sesterská loď Vltavy) dlouho chátraly u železničního mostu na Výtoni. Parník Labe potom Pražská paroplavební společnost prodala, již bezejmennou zbývající loď, ze které zbylo po zastavené rekonstrukci z konce 80. let pouze torzo, byla odtažena do Chvaletic. Nyní společnost chystá její rekonstrukci.