Američtí a afghánští piloti se budou cvičit v Česku

Pardubice - Od srpna začne na letišti v Pardubicích výcvik afghánských a amerických pilotů na dopravních vrtulnících Mi-17. Projekt za zhruba dvě stě šedesát milionů korun plně platí vláda Spojených států amerických. Naposledy se v Česku hromadně cvičili zahraniční vojáci koncem čtyřicátých let, tehdy to byli piloti a pozemní personál budoucího izraelského letectva. Výcvik pilotů bude v Česku probíhat minimálně dva roky.

Ruské dopravní vrtulníky Mi-17 jsou symbolem spolehlivosti a odolnosti. Pro boje v Afghánistánu jsou tak úplně ideálním bojovým prostředkem. Důležitost těchto vrtulníků dokládá i fakt, že právě piloti z této země se na nich budou učit létat na pardubickém letišti. Začátkem srpna tak přijede prvních dvanáct pilotů afghánského letectva.

Na výcvik létání s ruskými stroji dorazí ale i letci americké armády. Ti by se podle prvního náměstka ministra obrany Jiřího Šedivého měli stát po absolvování výcviku cvičiteli. Celkem tak pardubickým tréninkovým střediskem projde tři sta šedesát pilotů a lidí z pozemního personálu. Většina z nich budou právě Afghánci, třetina budou vrtulníkoví letci z americké armády.

Reportáž Michala Klokočníka a Karla Rožánka (zdroj: ČT24)

Chystaného výcviku vrtulníků se ale obávají lidé z okolí letiště. V současné době musejí snášet hluk dopravních letadel a stíhaček, protože tu dočasně mají základnu i čáslavské gripeny. Nejhorší problém s vrtulníky je, že letí pomalu. „Ta hluková zátěž pak trvá třeba minutu dvě,“ říká starosta městského obvodu Pardubice V Jiří Hájek. Výcvik počítá s tím, že současně by ve vzduchu měly být maximálně tři stroje. V otázce nočního létání se pak počítá s hodinou nočního letu na každého pilota.   

Celkem létá v armádách NATO přes dvě stě dopravních vrtulníků Mi-17. Tradičně je mají bývalí spojenci Sovětského svazu z Varšavské smlouvy. Ve výzbroji je ale už mají také Briti a Američané.