V létě stoupá počet nehod z nedostatku spánku

Praha – Za prvních 5 měsíců letošního roku se na českých silnicích stalo 45 dopravních nehod, které byly zaviněny tím, že řidič usnul za volantem. Policie proto upozorňuje, že zejména v době dovolených mají lidé větší tendenci přeceňovat své síly a za volant sedají unavení. V posledních letech se přitom rozšiřují bezpečnostní systémy, které dokáží ospalého řidiče probudit a karambolu bezprostředně zabránit.

Statistiky srovnávající prvních pět měsíců v letech 2008–2011 ukazují zajímavý obrázek: Zatímco celkový počet nehod klesá, přibývá řidičů, kteří usnou za volantem. Do letošního května tak jenom na dálnici D1 kvůli nedostatku spánku řidičů bouralo 29 osobních aut, 15 nákladních a jeden autobus.

Tento počet přitom může být značně podhodnocen. Experti totiž upozorňují, že mnoho řidičů spánek jako důvod nehody nepřiznají. „Dá se mluvit o špičce ledovce,“ dodává Jaroslav Hořín, který spolupracuje s Centrem úrazové prevence na lékařské fakultě UK.

  • Statistika nehod: leden - květen 2011 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2705/270462.jpg
  • Statistika nehod: leden - květen 2011 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2705/270463.jpg
  • Riziková skupina ospalých řidičů autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2705/270464.jpg
  • Bezpečnostní systém proti spánku autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2705/270465.jpg

Podle policistů spánkovou deprivací za volantem trpí hlavně mladí řidiči v brzkých ranních hodinách, kteří se vracejí z nočních večírků, a potom také starší muži, kteří před jízdou oči nezamhouřili více než 16 hodin. Dlouhá a jednotvárná cesta po dálnici často nemusí být jediným impulzem ke spánku, k únavě podle odborníků dochází i ve městech a na silnicích nižších tříd.

Bezpečnostní systémy řidiče probudí a navedou zpět

Někteří řidiči si nebezpečí snění za jízdy uvědomují, a proto si do aut nechávají instalovat různé bezpečnostní systémy. Jeden z nich například pomocí kamery sleduje jízdní pruh, ve kterém automobil jede, a když z něj náhle vybočí, systém upozorní řidiče rozvibrováním volantu. Navíc, po vyjetí z pruhů systém dokáže auto navést zpět do původní pozice.

Systém se automaticky aktivuje po překročení rychlosti 65 km/h. Řidiči se však nemusí bát, že by se zapnutou „protispánkovou“ funkcí nemohli předjíždět, stačí včas zapnout blinkr. Bezpečnostní systém rovněž sleduje intenzitu únavy, a pokud ta dosáhne vrcholu na šestistupňové škále, řidič je upozorněn, aby zastavil a odpočinul si.

Ještě před několika lety byly tyto inteligentní systémy k dostání pouze v luxusních vozech s nejlepším vybavením, poslední dobou se však postupně dostávají i do aut nižší střední třídy. Automobilky zejména jednodušší varianty systémů nabízejí v rámci balíčků. Bezpečnostní systém proti spánku si tak lze pořídit již za 15 tisíc korun.

„Kdyby měl tento systém během životnosti auta přijít ke slovu jenom jednou a zachránit lidské životy, tak je k nezaplacení,“ myslí si šéfredaktor časopisu Auto7 Jan Blažek. Odborníci přesto upozorňují: Žádný systém není stoprocentní. Každý řidič, který se cítí unavený, by měl okamžitě zastavit, protáhnout se a až poté pokračovat v jízdě.

Reportáž Richarda Samka (zdroj: ČT24)
Vydáno pod