Nebezpečné billboardy zmizí ze silnic do deseti let

Praha - Billboardy od českých silnic by měly zmizet nejpozději do deseti let. Do té doby by měly být ukončeny všechny smlouvy, které provoz reklamních poutačů v blízkosti pozemních komunikací umožňují. Se stopkou pro prodlužování těchto smluv, jichž většina by měla uplynout do roku 2018, počítá novela zákona o pozemních komunikacích. Za okamžité ukončování smluv dlouhodobě bojuje obecně prospěšná společnost Acta non verba, která v desetileté lhůtě vidí legalizaci reklam na další roky.

Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský uvedl, že resort nechce u silnic reklamní plochy, a proto se smlouvy nebudou obnovovat. Podle něj ale není možné smlouvy jednoduše zrušit. „Abychom se vyhnuli soudním sporům, necháváme tyto problematické smlouvy v maximální míře doběhnout,“ vysvětlil Ptačinský. Desetiletá smlouva je podle něj stanovena jako nejzazší mez, po jejímž uplynutí reklamní plochy od všech typů komunikací v česku definitivně zmizí. Na základě připomínkového řízení k novele zákona a po jednání se zástupci krajů by se mohla lhůta snížit i na pět let, doplnil Ptačinský.

Novelu zákona po dokončení připomínkového řízení musí ještě posoudit vláda a parlament. Zákaz reklamních sdělení po uplynutí desetileté hranice se nebude týkat obcí a zastavěných území, kde budou reklamní poutače moci stát i nadále, varoval Vojtěch Razima, ředitel společnosti Acta non verba. Právě tato území jsou podle něj reklamou zahlcena nejvíce.

V případě billboardů v obcích odpadá hlavní důvod zakazování reklamních sdělení v blízkosti komunikací. Kvůli nižší rychlosti v obcích se výrazně snižuje nebezpečnost těchto reklamních ploch, vysvětlil Ptačinský. Rozhodnutí o povolení reklam v zástavbě podle něj nepřísluší ministerstvu dopravy, ale konkrétním obcím, které situaci musí řešit obecní vyhláškou.