Cyklisté jsou stále častěji viníky i oběťmi dopravních nehod

Praha – Téměř šedesát procent smrtelných nehod cyklistů si na silnicích v Česku tito jezdci sami zaviní. Číslo se navíc zvyšuje, jen za letošní půlrok meziročně vzrostl počet všech nehod, za které cyklisti mohou, o víc než třetinu. Podle policie by přitom ke zlepšení stačilo málo, například pravidelné nošení přilby všemi cyklisty. Ta totiž několikanásobně snižuje riziko smrtelné nehody.

Ke zlepšení smutné statistiky by mohlo stačit málo – třeba jen nasadit si helmu. Cyklista Jiří Ježek, který je tváří preventivních projektů ministerstva dopravy, se podivuje nad lehkovážností některých jezdců: „Nedávno se mi stalo, že jsem potkal rodiče s dítětem na výletě na kole. Rodiče přilbu měli, ale dítě ne,“ vypráví handicapovaný profesionální sportovec. „Když jsem je zastavil a ptal jsem se, proč dítě helmu nemá, tak mi řekli, že mu ji nekoupí, protože to dítě z ní brzo vyroste a že by pak zase museli kupovat další. To mě úplně děsí, to je obrovský hazard! Navíc je to nepochopitelné, protože dnes už jsou přilby cenově dostupné,“ dodává Ježek.

Statistiky přitom jednoznačně varují - bez přilby ročně umírá mnohonásobně víc cyklistů. „V roce 2010 zemřelo sedm cyklistů, kteří měli helmu a 63 cyklistů, kteří helmu neměli,“ konstatuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Letošní čísla pak podobný trend potvrzují: dva mrtví cyklisti s přilbou a sedmnáct obětí bez ní. „Dlouhodobě platí, že cyklista s helmou se vystavuje až devatenáctkrát nižšímu riziku usmrcení nebo zranění než ten, který si troufne jet na kole bez přilby,“ říká vedoucí oddělení BESIP Kateřina Budínová. Povinnost mít chráněnou hlavu se ale v Česku vztahuje jen na cyklisty do osmnácti let, proto se jezdci bez přilby do konfliktu se zákonem nedostávají. „U drtivé většiny tragických dopravních nehod se jednalo o lidi, kteří neměli zákonnou povinnost helmu používat. Bohužel právě jim mohla zachránit život,“ podotýká Leoš Tržil.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Policie teď také varuje cyklisty před nepozorností a řidičskými chybami. Statistiky totiž ukazují, že většinu nehod, do kterých jsou cyklisté zapojeni, způsobí právě oni. „V roce 2010 zahynulo na silnicích sedmdesát cyklistů a hned čtyřicet z nich za nehodu mohlo,“ konstatuje ředitel dopravní policie. V součtu všech havárií pak letošní statistiky dokonce podíl viny cyklistů ještě zvyšují: proti loňsku takových karambolů přibylo o téměř čtyřicet procent.

I proto teď organizace BESIP startuje s preventivními kampaněmi. Pro cyklisty připravila desatero rad, jak se v provozu chovat. To vydává na menších letáčcích, určených například k pověšení na řidítka. „Desatero se může objevit na kole třeba někomu, kdo bude mít odstavené kolo před samoobsluhou. Policisti budou letáčky takto rozdávat. Když si to člověk přečte, uvědomí si, co všechno by měl pro svoji bezpečnost na kole udělat,“ popisuje Jiří Ježek. V dalších kampaních se pak BESIP zaměří na nepozornost při jízdě. „Chceme apelovat na to, aby cyklisti víc vnímali provoz. Takže varovat budeme třeba před poslechem hudby při jízdě nebo před telefonováním, kvůli kterému se nemohou plně věnovat tomu, co se děje kolem nich,“ uzavírá Budínová.