České dráhy si stěžují, že musí doplácet za chyby SŽDC

Praha – Mezi Českými drahami a správcem železnic se rozhořel další spor. Přestože vlakový dopravce SŽDC ročně zaplatí za užívání tratí skoro jeden a půl miliardy, musí teď na mnoha místech zpomalovat vlaky, nasazovat autobusy a platit ještě navíc jejich provoz. A to všechno kvůli povoleným šroubům na kolejích, které zaměstnanci SŽDC na mnoha místech dlouho nekontrolovali a neřešili.

Českým drahám tentokrát vadí povinné zpomalování vlaků na určitých tratích. V horkém letním počasí je to běžný krok, podle ČD jde ale nyní i o zanedbání pracovních povinností zaměstnanců SŽDC. Po nehodě vlaku u Vyškova totiž správa nechala zkontrolovat desítky železnic po celém Česku a našla dalších téměř 80 úseků, kde byly uvolněny šrouby držící koleje. „Vydali jsme opatření, kterým zavádíme na těchto tratích tzv. pomalé teplotní jízdy,“ potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Dráhy ročně zaplatí za užívání tratí přibližně 1,5 miliardy korun. Případné vícenáklady za zpomalení vlaků ovšem nemají hradit viníci, ale právě dopravci, kterým dráhy za údržbu tratí paradoxně platí. „Pomalé jízdy nám způsobují organizační komplikace, odrazují nám zákazníky a někde kvůli nim musíme nasadit a zaplatit i náhradní autobusovou dopravu,“ vypočítává mluvčí Českých drah Radek Joklík. Současný systém podle něj neumožňuje, aby dráhy náklady převáděly na správce infrastruktury. „Navíc ani nejsme oprávněni pátrat po tom, zda byla pomalá jízda způsobena nekvalitní prací, nekvalitním materiálem nebo opravdu vysokými teplotami,“ dodal.

Nejhorší tratě v Česku
Zdroj: ČT24

SŽDC se hájí tím, že smlouva o přístupu k dopravní infrastruktuře míru odpovědnosti neřeší. „Je to podobné jako na silnici. I tam mohou například kvůli objížďkám vzniknout dopravcům náklady navíc, ale přesto je po správci silnic požadovat nemůže,“ uvádí Halla. Přiznává sice, že u brněnské pobočky zřejmě došlo k neplnění pracovních povinností, na vině je ale podle něj i špatný technický stav infrastruktury z předchozích desetiletí: „A hlavně, naší povinností vůči dopravcům je nabídnout za všech okolností bezpečnou dopravní cestu. A to i za cenu možných vícenákladů pro ně.“

Pokud bude podobných případů přibývat, podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka by situaci musela vyřešit zřejmě změna zákona. „Samozřejmě je možné nastavit zákonem situaci tak, že bude vyloženě odpovědnost na pracovnících toho traťového úseku, kteří třeba včas nedělají všechno proto, aby k technickým problémům a zpomalení nedošlo,“ řekl ČT.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)