Tramvaj slaví 120 let, Prahou projíždí historické soupravy

Praha – Pro svou českou premiéru si nemohly vybrat stylovější událost. Zemská jubilejní výstava v Praze nabídla poprvé řadu přelomových technických novinek, mezi nimiž rozhodně nezapadla první elektrická tramvaj. Elegantní souprava s otevřeným výhledem bez oken začala vozit Pražany z Letné do Stromovky. Trať konstruovaná Františkem Křižíkem měřila necelých 800 metrů, a i když ve své době měla trasa hlavně propagační účel, položila základ současné veřejné dopravy v Praze. Dopravní podnik připravil ke 120. výročí provozu tramvaje řadu doprovodných akcí.

Veřejná doprava tehdy nebyla v Praze úplnou novinkou, koňskou silou poháněné vozy, tzv. koněspřežky, brázdily pražské ulice už více než 15 let. Tramvaj poháněná elektřinou se stala hitem Zemské jubilejní výstavy, na kterou vozila návštěvníky od Letenského zámečku přes Oveneckou ulici až k parku Stromovka.

„Když si uvědomíme, že je rok 1891, vesměs vše je obstaráváno koňskými povozy a najednou se návštěvník mohl svézt něčím, co netáhli koně, co jelo samo, bezesporu to byla obrovská atrakce, a přestože jízdné stálo 8 krejcarů, tak lidé neváhali a rádi se svezli,“ popisuje Karel Ksandr z Národního technického muzea.

Trať dlouhou 766 metrů vybudoval a provozoval František Křižík, který chtěl předvést do té doby v Čechách neznámý druh dopravy. Elektrické tramvaje si Pražané okamžitě oblíbili, a tak na stavbu dalších tras dlouho nečekali. Po Letné začaly tramvaje jezdit v Libni, Košířích a na Vinohradech. Přelomovým datem pak byl rok 1898, kdy město odkoupilo síť koněspřežných drah od Eduarda Opletala a mohlo tak tramvajovou síť sjednotit.

Uvedení elektrické tramvaje v rámci zemské výstavy bylo součástí projektu nových technických služeb v Praze, stejně jako rozhledna a lanovka na Petříně. Dráha sloužila sezónně až do roku 1900, zrušena ve své původní podobě byla v roce 1902.

  • Stavba tramvajové dráhy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2722/272194.jpg
  • Elektrická tramvaj na dobové fotografii autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2722/272192.jpg

Prahou projíždí historické tramvaje

Dopravní podnik hlavního města Prahy připravil na dnešek několik doprovodných akcí. V 10 hodin vyjel do pražských ulic speciální průvod historických a současných vozidel ze střešovického Muzea městské hromadné dopravy. Návštěvníci tak mohou vidět celkem jedenáct historických vozů řazených podle doby vzniku.

Historické tramvaje postupně projedou kolem Pražského hradu, Národního divadla, dále přes Václavské náměstí, náměstí Republiky a skončí na Letenském náměstí. Právě zde v těsné blízkosti Letenského zámečku bude odhalen historický pomník. Tvoří jej asi dva metry tramvajových kolejí a pamětní deska, která připomíná 120 let od první jízdy elektrické tramvaje v Praze. „První trať měla jen necelých 800 metrů, nyní máme 141 kilometrů tramvajových tratí a v konceptu nového územního plánu jsou další desítky kilometrů,“ řekl při odhalování pomníku ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.

V 15 hodin bude otevřena dopravní hala Národního technického muzea, kde o tři hodiny později začne série přednášek na téma 120. výročí elektrické dráhy v Česku. Vstup na akci je zdarma. Ve 20 hodin je pro zájemce na Letné připraven zábavný program, během kterého vystoupí Pěvecký sbor Dopravního podniku hlavního města Prahy, Malá kapela Vladimíra Kettnera, hrající staropražské písně, a další hosté. Od 21:30 bude Kinobus promítat film Dáma na kolejích.

Pražský dopravní podnik má v současnosti ve svém vozovém parku necelou tisícovku tramvajových vozů, které jezdí na 33 linkách. Každý den jich do provozu vyjede přes 600. Délka provozovaných tramvajových linek v pražské MHD je zhruba538 kilometrů. Nejstarší tramvaje jsou vozy typu T3, které jsou staré přes 30 let. Ty jsou nyní nahrazovány novými tramvajemi ForCity, které vyrábí plzeňská Škoda. Staré T3 chce dopravní podnik prodat, jezdit by mohly například ve státech bývalého Sovětského svazu.