ODS chce zakázat anonymní volební kampaně

Praha – Občanská demokratická strana navrhuje zakázat používání anonymních politických kampaní v předvolebním boji. Mezi sedmi body, které dnes představil předseda ODS a premiér Petr Nečas, je i návrh na zřízení společného fondu politických stran. Volební soupeři by pak z něj grantem platili nevládní organizaci, která by politické kampaně kontrolovala a také sledovala, zda stranami zveřejňované údaje o podobě a nákladech kampaní odpovídají skutečnosti.

„Počítáme s tím, že u anonymních kampaní budou pokutovány jak politické strany, tak vydavatelé a agentury, které anonymní kampaň zveřejní,“ vysvětlil předseda. Nepodepsaná politická reklama by podle něj měla být úplně zakázána. Sociální demokracie podle svého předsedy Bohuslava Sobotky s návrhem na nezávislé monitorování kampaní i zákaz anonymních kampaní souhlasí.

Petr Nečas: „Chceme, aby se v ČR stalo samozřejmostí, že v politické kampani se nikdo neschovává za anonymní billboardy.“

Podle představy ODS by strany měly také na internetu zveřejňovat podrobnou zprávu o své volební kampani a zveřejnit seznam rozmístění stranických billboardů tak, aby bylo možné zkontrolovat jejich počet. „Toto opatření jednak usnadní monitoring kampaní a znemožní situace, kdy se strana hlásí k podstatně nižšímu počtu ploch, než si ve skutečnosti nasmlouvala a zaplatila,“ vysvětlil. Důsledně by také mělo být kontrolováno účtování DPH za politickou reklamu. ODS také navrhuje, aby strany musely povinně zveřejňovat na internetu všechny své dárce. Za neplnění těchto povinností by měly být trestány.

O zpřísnění financování politických stran hovoří i opoziční ČSSD. Podle jejich představ by strany v parlamentních volbách neměly utrácet více než 80 milionů korun. Tento návrh ale ODS pokládá za nesystémový, stejně jako zastropování darů na dva miliony s tím, že vyšší částky by byly přerozděleny ostatním stranám. „Je bizarní situace, kdy někdo dá straně 2,5 milionu a půl milionu je přerozděleno dalším stranám,“ vysvětlil Nečas. Limity podle něj neřeší možnost manipulovat s předvolebními náklady ani černé financování. „Třetina zemí Evropské unie s nimi pracuje,“ obhajuje ale plány na „zastropování“ kampaní Sobotka. Stejně tak považuje za nutné, aby byly stanoveny horní hranice sponzorských darů. Opatření má zamezit tomu, aby si bohaté firmy značnými finančními částkami politické strany kupovaly.

Právě ČSSD podle premiéra musela loni za kampaň utratit mnohem více, než oznámila. „Sociální demokraté by měli zveřejnit všechny náklady, v opačném případě je jejich postoj jen planým gestem,“ myslí si Nečas. Náklady ODS před loňskými volbami označil za zcela transparentní. Naproti tomu ČSSD podle něj tají, za co 184 milionů utratila. S tím ale Sobotka nesouhlasí: „Zveřejnili jsme všechny informace jako ODS.“

Sedm návrhů ODS na zprůhlednění volebních kampaní:

1. Zakázat anonymní politické kampaně

2. Zřídit fond pro monitoring kampaní nevládním sektorem

3. Zveřejňovat podrobnou zprávu o volební kampani na internetu

4. Zveřejňovat seznam umístění billboardů kvůli kontrole jejich počtu

5. Důsledně kontrolovat účtování DPH za politickou reklamu

6. Povinně zveřejňovat všechny dárce na internetu

7. Zavést sankce za neplnění povinností pro politické strany a pro vydavatele a agentury za zveřejnění anonymních kampaní