Pendolinem do Žiliny - změny řádů jsou za rohem

Blíží se konec termínu, do kterého mohou lidé připomínkovat návrh nového železničního jízdního řádu. Lhůta skončí na konci srpna, grafikon pak začne platit v polovině prosince. Případné náměty teď mohou cestující nebo třeba starostové jednotlivých obcí adresovat na své krajské úřady a taky na ministerstvo dopravy.

Největší změny čekají Pardubický kraj. Bude v něm jezdit méně vlaků, dosavadní železniční srdce regionu Českou Třebovou pak možná opustí spoje vyšší kvality, které budou stanicí jen projíždět. „Nesouhlasíme. Naopak doufám, že v tom probíhajícím připomínkovém řízení se nám ještě podaří zvýšit množství vlaků, které budou v České Třebové stavět,“ uvádí zástupce hejtmana Pardubického kraje Roman Línek. Případné omezení se nelíbí ani zástupcům města. Nedávno totiž hned vedle nádraží vyrostl nový dopravní terminál s podzemním parkováním za téměř 300 milionů korun.

Vlaky by v Česku měly od nového grafikonu taky mírně zrychlit. Například České dráhy nasadí do provozu víc souprav, které mají povolenu nejvyšší tuzemskou rychlost na kolejích, 160 kilometrův hodině: „Zkrácení bude například z Prahy do Břeclavi asi o šest minut, směrem do Olomouce by se měla cestovní doba zkrátit zhruba o deset minut, do Ostravy pak zhruba o čtvrthodinu,“ vypočítává mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

RegioJet
Zdroj: Viktor Chlad/isifa/Lidové noviny

Právě na trase Praha - Ostrava bude od nového jízdního řádu nejvíce živo. Už letos v září na ní přibude Českým drahám konkurent, společnost RegioJet. I proto ministerstvo dopravy dál nechce státnímu dopravci platit náklady na jízdu vlaků vyšší kvality mezi těmito městy. „Všechny vlaky v těchto kategoriích mezi Prahou a Ostravou povezou České dráhy i nadále, ovšem na své komerční riziko,“ potvrzuje mluvčí podniku Petr Šťáhlavský a dodává: „Ve vybrané dny se zvýšenou poptávkou cestujících bude na této trase prodloužená jízda některých spojů Pendolino až do stanice Žilina.“

Konkurenční RegioJet přitom už dříve prohlásil, že také on bude do Žiliny přes Ostravu zajíždět. „O trasu Praha - Ostrava je největší zájem. Kromě současně jezdících dopravců a společnosti RegioJet je ve hře taky LeoExpress. Zatím je ale ještě dostatečná kapacita na to, aby se na trať další dopravce vešel,“ potvrzuje Tomáš Drvota ze společnosti, která za sestavení jízdního řádu ručí.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Změny nastanou taky v zahraničním spojení. České dráhy například obnovují dřívější spoj Silesia na trase Krakov - Bohumín – Praha. „Novinkou bude také zavedení druhého přímého spojení Prahy a Linze přes České Budějovice nebo prodloužení vlaku Eurocity Slovan, který jezdí dnes z Prahy do Bratislavy. Nově pojede až do Maďarska, takže Praha – Bratislava – Budapešť budou propojeny ve zhruba dvouhodinovém intervalu,“ vypočítává Petr Šťáhlavský. Naopak spoj Euronight Slovakia mezi Prahou a Košicemi už nebude pro cestující, kteří si nezaplatí dražší jízdenku s lehátkem nebo lůžkem v ceně. „Taky tento vlak povezeme na komerční riziko, proto tam nebudou vozy s místy na sezení, ale půjde o čistě lůžkový a lehátkový spoj,“ uzavírá mluvčí Českých drah.