Levná reklama? „Čistí“ řidiči dostávají nealko pivo

Praha - Poslední čtyři roky se v Česku podle údajů Českého statistického úřadu pije čím dál méně piva. Výrobci zlatého moku se proto snaží vymyslet nejrůznější druhy piv a co nejjednodušší cestou ho dostat k zákazníkovi. Teď se například Český svaz pivovarů a sladoven dohodl s dopravní policií, že bude při kontrolách řidičům, kteří neřídí opilí, rozdávat nealkoholické pivo.

Na pražské Jižní spojce dopravní policista zastavuje auto, kontroluje doklady a zjišťuje, zda šofér neřídí opilý. Až potud se jedná o běžnou policejní kontrolu. Pokud je ale vše v pořádku, je to signál pro dívku v modré vestě, zástupce pivovarů, která má pro řidiče dárek - tester na alkohol, letáček a hlavně nealkoholické pivo. 

Akce „Řídím - piju nealko pivo“ má podle policie přimět řidiče k tomu, aby když už si chtějí dát pivo a pak řídit, vypili raději to bez alkoholu. Proto se rozhodli, že ti slušní při kontrolách dostanou od pivovarů odměnu. „Naše nástroje jsou spíše represivní, ale chce to na řidiče působit i v preventivní rovině a určitým způsobem je motivovat k tomu, aby za volant usedali střízliví,“ podotkla Veronika Hodačová z dopravní policie. 

Jiří Veselý z Českého svazu pivovarů a sladoven:

„Doba je plná agrese, myslíme si, že je třeba dělat pozitivní věci. Chceme také upozornit veřejnost, že jsme jediní výrobci alkoholických nápojů, kteří nabízíme plnohodnotnou nealkoholickou náhradu.“ 

Podle psychologů to ale není na místě. „Normální přeci je jezdit bez alkoholu a neřídit opilý, a ne že za to, že nebudu řídit opilý, ještě dostanu nealkoholické pivo,“ konstatoval dopravní psycholog Martin Kořán. Navíc se pivovarům podle odborníka na reklamu Jiřího Mikeše podařil dokonalý marketingový tah.

V případě reklamy v televizi by náklady na propagaci nealkoholického piva byly milionové. „Určitě to bude jednou, dvakrát, třikrát levnější. Jestli se o to zajímají novináři a bude to otisknuto, pak je to dobrý marketingový tah,“ řekl Mikeš. Hodačová se ovšem nařčení brání. „Naším cílem je pouze propagovat nealko pivo jako takové bez ohledu na nějakou značku,“ uvedla. 

Do projektu se zapojilo 15 pivovarů, které dohromady představují asi 84 procent trhu piva v České republice. „V kraji, ve kterém podnikají, dostávají přednost,“ řekl Veselý. V Praze tak řidiči převážně dostávají nealkoholický Staropramen. Veselý předpokládá, že během akce bude v celém Česku rozdáno asi 17 000 plechovek.   

Spotřeba nealkoholických piv každoročně roste. Podle Centra pro výzkum veřejného mínění by si v situaci, kdy si konzument normální pivo dát nemůže, automaticky zvolila nealko pivo více než polovina mužů a 26 procent žen. Veselý řekl, že první nealkoholické pivo bylo v Československu vyrobeno v roce 1977 v pivovaru Samson.

Reportáž Edity Valentové a Richarda Samka (zdroj: ČT24)