Štěrboholská radiála už je bez toboganu, uzavírky končí

Praha – U pražského Lanového mostu se otevřel nový úsek Štěrboholské radiály. Nahradí problematický úsek tzv. toboganu, kde se v úzkém prostoru denně tísnilo skoro 100 tisíc aut. Dosud využívaná vozovka bude nadále k dispozici pouze ve směru k Barrandovskému mostu. Opačný směr využije nově otevřeného třípruhového úseku. Průjezd by tak měl být v obou směrech pohodlnější, bezpečnější a rychlejší. Stavba začala na podzim roku 2009, její celková cena byla 1,2 miliardy korun včetně daně. Otevření nové komunikace předznamenalo také masivní konec prací na pražských silnicích. Během týdne by měly skončit uzavírky například na Nuselském mostě nebo na pravém vltavském nábřeží.

Na společném financování nové silnice se dohodl pražský magistrát se Státním fondem dopravní infrastruktury – Praha vykoupila pozemky a zaplatila projektovou přípravu, samotnou stavbu financoval stát. Hlavní ambicí nového úseku není odlehčit jiným místům, ale především odstranit nejkritičtější úsek Jižní spojky, resp. Štěrboholské radiály. „Odstraňuje nejsložitější a nejužší místo, které se v úseku Jižní spojky odehrávalo. Každé ucpání, nehoda, přetížení znamenaly obrovské ztráty,“ vysvětlil František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT. Řidiči navíc na novém úseku už nebudou muset zpomalovat z 80 kilometrů za hodinu.

Někdejší problémy se ještě připomenou příští rok, kdy chystá Technická správa komunikací rekonstrukci původní trasy, oba směry se tak zřejmě sjedou v novém pásu. „Je potřeba ji zrekonstruovat, opravit, doplnit protihlukové stěny,“ shrnul ředitel TSK Luděk Dostál.

Součástí výstavby nové komunikace jsou i přípravné práce pro budoucí křižovatku, na které by měla v budoucnosti začínat poslední část vnitřního Městského okruhu. Ta má vést od Jižní spojky ke Spojovací.

Rozšíření tzv. toboganu je důležité vzhledem k tomu, že úsek supluje vnější dálniční okruh Prahy. Ten v úseku od Běchovic do Jesenice neexistuje a všechna auta včetně kamionů musí sjíždět na vnitřní okruh. Ministr dopravy Pavel Dobeš a náměstek pražského primátora Karel Březina se přitom shodli, že v případě jakýchkoli odchylek od současných plánů hrozí dokončení jihovýchodní části okruhu až v příštím desetiletí.

Pražské uzavírky končí

Prázdninové měsíce tradičně znamenají dopravní ochromení Prahy. Magistrát směruje na červenec a srpen největší opravy a s nimi spojené uzavírky. Letos se pracuje například na velké části pravého vltavského nábřeží, ale také na Nuselském mostě, dlouho probíhaly práce i na Městském okruhu. Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Igora Siroty bude ještě v září probíhat zhruba 50 z 80 letních uzavírek. Nejvytíženější tahy by však už měly být průjezdné. „Nemám jakékoli signály, že by docházelo ke zpožďování,“ zdůraznil náměstek primátora Karel Březina. Praha si tak bude moci vydechnout – na deset měsíců. Další velké uzavírky přijdou o příštích prázdninách.