V Kunovicích vzlétl nový český letoun EV-55M

Kunovice - V Kunovicích se ve vzduchu veřejnosti představil prototyp nového českého dopravního letounu EV-55M. Ve spolupráci s dalšími partnery ho vyvíjí kunovická letecká továrna Evektor. Prototyp podnik představil loni v březnu, avšak bez letecké ukázky. Poprvé zkušebně bez zraku veřejnosti vzlétl letos v červnu.

Letoun EV-55M je vojenská varianta víceúčelového letounu EV-55 Outback, který je koncipován jako hornokřídlý, dvoumotorový, turbovrtulový letoun pro přepravu devíti až 14 lidí nebo 1824 kilogramů nákladu. Jeho vývoj trval šest let a přišel na několik miliard korun. Určen je do málo obydlených oblastí. Evektor jej chce nabídnout do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou. Další možní odběratele jsou podle podniku také v USA, Brazílii, Rusku, Indii, Číně nebo Austrálii.

Vývoj letounu EV-55M Outback je podle oborníků v leteckém průmyslu zlomový. Posledním velkým dvoumotorovým letadlem vyráběným v tuzemsku byl L-410 Turbolet. Nejrozšířenější dopravní letoun československého původu se začal vyrábět v roce 1969. Tyto letouny se v Kunovicích vyrábí stále, úspěšné jsou především díky svému bezpečnému provozu. Na světový trh jich kunovická letecká továrna Aircraft Industries hodlá letos dodat až 15 kusů.

Letoun EV-55
Zdroj: ČT24/Evektor

Na přistání stačí 500metrová dráha 

EV-55M Outback je vybaven dvěma turbovrtulovými motory. Jeho maximální rychlost je 408 kilometrů za hodinu. Maximální vzletová hmotnost je 4600 kilogramů. Délka stroje činí 14,35 metru, výška 4,66 metru a rozpětí křídel je 16,1 metru. Dolet letounu je 2620 kilometrů a dostup 8800 metrů. Pro vzlet stroj potřebuje dráhu dlouhou 420 metrů, pro přistání 510 metrů.

Letoun bude nabízen ve třech variantách uspořádání interiéru kabiny - verze pro přepravu cestujících, pro přepravu nákladu a kombinovaná verze s prostorem pro náklad v přední části kabiny a sedadly pro cestující umístěnými v zadní části. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny mezi jednotlivými verzemi by neměla přesáhnout 20 minut.

Vývoj trval 4 roky

Na jeho vývoji Evektor spolupracoval s 19 firmami sdruženými v Asociaci leteckých výrobců ČR. Jde například o Aero Vodochody, Technometru Radotín či Jihlavan. Na projekt Evektor získal grant od ministerstva průmyslu a obchodu. Výrobu prvního prototypu zahájil v roce 2007.

Druhý prototyp letounu je určen pro pevnostní zkoušky. Třetí, který je rovněž pro letové zkoušky, by měl být dokončený během příštího roku. Letoun poté čeká certifikace, která potvrdí jeho využití pro komerční účely.