Za program pro dyslektiky má mezinárodní ceny, akreditaci ale nedostala

Praha – Už druhé mezinárodní ocenění získal výukový program pro dyslektiky Jazyky bez bariér. Po loňské stříbrné medaili z norimberského veletrhu inovací dostal stříbro i letos, tentokrát na světovém poháru vynálezů na Tchai-wanu. V Česku se ale pro jeho autorku Dagmar Rýdlovou nic nezměnilo, stále nemá akreditaci, aby s programem mohla pracovat a učit pedagogy.

Rýdlová nemá pedagogické vzdělání a ministerstvo školství jí proto opakovaně nedalo na výuku akreditaci. Nepomohly ani mezinárodní ceny a slib ministra, který dostala už před rokem. „Žádná výjimka v zákoně není, přes to nejede vlak,“ uvedl Michal Trunda z ministerstva školství. Obejít akreditační komisi tedy nejde, vládou už ale prošla změna zákona, podle níž by ministr mohl udělat výjimku. Pokud ji poslanci a senátoři schválí, má platit od příštího roku.

Autorka programu je sama dyslektička a moc dobře proto ví, co dětem s touto poruchou při výuce pomáhá. „Já chci učit učitelky, abych jim na základě svých zkušeností vysvětlila, co nám v angličtině nejde, a hlavně abych je naučila, jak používat ten program,“ řekla ČT. Žákům s dyslexií totiž mluvená slova často splývají, mají proto potíže napsat nebo přečíst to, co slyší. Znát je to hlavně ve výuce cizích jazyků. „Tradiční učení, kde máme článek, gramatiku, slovíčka, to je pro děti s dyslexií nejvíc problematické,“ potvrdila Lenka Krejčová z Dyscentra Praha.

Reportáž Ivana Lukáše (zdroj: ČT24)

Do programu se mohou vložit celé školní učebnice

Program pro dyslektiky dětem umožňuje vidět a slyšet probírané učivo najednou. Lépe se pak soustředí. „Každé slovo i větu si mohou s programem opakovat, kolikrát potřebují a tempem, jakým potřebují. Jednotlivá slova a věty si dokonce mohou osahávat, psát, vybarvovat,“ píše se na webových stránkách věnovaných projektu. Do programu Jazyky bez bariér se navíc mohou vložit i celé školní učebnice.  

Vydáno pod