Vlečky začínají být znovu zajímavé pro větší podniky, které tyto dráhy sice mají, ale v posledních letech je nepoužívaly, protože se jim více vyplatila silniční nákladní doprava. Nyní se ale situace obrací, protože rostou náklady na provoz kamionů – kromě cen nafty roste i mýtné – zatímco nákladním vlakům stát nedávno snížil poplatek za využití dopravní cesty.
Žádost o příspěvek na rekonstrukci vlečky mohli podat vlastníci pozemků, na kterých se vlečka nachází, nebo podniky, které mají trať v pronájmu alespoň na tři roky. Maximálně mohou dostat 40 procent z celkových nákladů, žadatel současně musí doložit doklady o zajištění financování zbytku projektu.
V Česku jsou zhruba dva tisíce vleček o průměrné délce přes dva kilometry. Každá desátá z nich je ale v tzv. klidovém režimu a majitelé je vůbec nevyužívají, přestože nejsou formálně zrušeny.