Návrh odložit platnost zákona až na další volební období přičítá finančním dopadům na rozpočet. Vnitro v jedné variantě předpokládá roční náklady 18 milionů korun a dalších pět milionů by bylo třeba na rozjezd. Bylo by to v případě, kdyby vznikl nový orgán, který by měl na starosti sledování stranických peněz.
Vláda projednala analýzu vnitra o zprůhlednění financování politických stran a hnutí v červenci. Dokument zmiňuje například povinnost stran zřídit si oddělený transparentní účet pro financování volební kampaně nebo předkládat podrobnější výroční finanční zprávy. Navrhuje pokutovat nepředložení nebo pozdní předložení výroční finanční zprávy a nedodržení podmínek při výběru auditora.
O omezení volebních nákladů hovoří opoziční ČSSD a KSČM. Sociální demokraté přišli na jaře s myšlenkou ohraničit náklady na kampaně do sněmovních voleb 80 miliony korun a omezit počet billboardů. Ve sněmovně už leží komunistický návrh, jenž by ohraničil náklady na všechny kampaně. Například propagace před sněmovními a senátními volbami by neměla být podle předlohy dražší než 50 milionů korun.
Hospodaření dvou nejsilnějších politických stran ČSSD a ODS skončilo loni vysokými ztrátami, obě se také po nákladných předvolebních kampaních potýkají s dluhy. ČSSD vydala loni na předvolební kampaně podle výroční finanční zprávy zhruba 270 milionů a ODS asi 542 milionů korun. Podle analytiků však musela být propagace ČSSD přibližně stejně nákladná jako ODS. Ve ztrátě byly loni i Věci veřejné. V plusu naopak skončily TOP 09 a KSČM.