Ztráty zaviněné nerealisticky sestaveným rozpočtem měly pokrývat účelové dotace od ministerstva kultury. „Knížák pravděpodobně musel vědomě skrývat, že reálné náklady jsou vyšší, než jak se uvádělo v rozpočtech, se kterými pracoval,“ řekl deníku Rösel. Současně NG neplatila faktury a jejich splácení odsouvala do budoucnosti.
Ministerstvo poskytovalo galerii příspěvek, který měl podle deklarované výše rozpočtu stačit na běžný provoz. „Avšak přestalo se dostávat na výstavní program a potřebnou prezentaci galerie samotné. NG přestala dělat vlastní výstavy a byla odkázána na nepravidelné granty a jiné zdroje z třetích stran. To vše se mimo jiné projevilo také v poklesu návštěvnosti NG,“ uvedl šéf galerie.
Röselův předchůdce tvrdí, že hospodaření instituce bylo v posledních letech problematické kvůli krizi a ministerstvo kultury nebylo schopno pokrýt ani nejzákladnější potřeby NG.
Milan Knížák, bývalý šéf Národní galerie:
„Příjmy z pronájmů a dalších ekonomických aktivit NG, které byly započítávány do rozpočtu, se téměř vytratily, poněvadž během krize řada těchto firem zkrachovala a zůstala NG dlužna. Ekonomové se v té době rozhodli zpomalit některé platby a rozvrhnout je na více let s vidinou toho, že se situace zlepší a stát bude schopen pokrýt schodek vzniklý krizí.“
Že galerie zredukovala výstavní a vědecké projekty na ty, které pokrývaly peníze z grantů či z dotací, Knížák přiznává. Není podle něj ale pravda, že by to mělo zásadní vliv na návštěvnost.
Nový šéf galerie se chce zbavit účelových dotací
Rösel o svých zjištěních informoval ministerstvo kultury. Resortu předložil návrh, jak by mohla galerie začít splácet své dluhy, pokrýt provoz a zároveň vytvářet svůj program. Od roku 2012 chce nastavit rozpočet tak, aby se nemusel nesystémově doplňovat účelovými dotacemi, píšou dnešní LN.
Knížák si však pochvaloval právě to, že za svého působení udržel vyrovnaný rozpočet a přispěl k celkové stabilitě galerie, a Rösela naopak po jeho nástupu kritizoval. „Jeho ředitelským činům nerozumím a považuji je za diletantsky zpupné. Nerespektuje zavedené systémy, ruší připravené projekty a přivádí do galerie absolutní diletanty, kteří nemají s uměním nic společného. Znehodnocuje již vynaloženou práci celých týmů a samozřejmě i vynaložené finanční prostředky,“ řekl při svém odchodu z místa ředitele NG.