Smlouvu na uralskou železnici budou mít české firmy v prosinci

Brno – Stavba železniční trati na Uralu, která má částečně kopírovat trasu pověstné Stalinovy „mrtvé dráhy“, je blíže zahájení. S českými firmami sdruženými kolem brněnské OHL ŽS, které vyhrály soutěž na výstavbu asi poloviny trasy nové železnice, podepíše smlouvu ruský prezident Dmitrij Medvěděv zřejmě během své prosincové návštěvy Česka. Smlouvy měly být původně podepsány už na podzim. Projekt je však příliš velký, došlo tak ke změně a dráha bude vznikat v několika etapách.

Nová trať má napojit bohatá uralská naleziště surovin na stávající železniční síť. Celkem má být dlouhá přes 700 kilometrů, ruský stát a plynárenská společnost Gazprom za ni zaplatí v přepočtu téměř sto miliard korun. České firmy postaví asi polovinu trasy mezi městy Salechard a Nadym. Čátečně budou stavět v trase tzv. mrtvé železnice, kterou v polovině minulého století stavěli na Stalinův pokyn vězni z pracovních táborů GULAG. Po diktátorově smrti však byla stavba přerušena. Protože však některé části postaveny byly, chtějí noví stavitelé využít například existující náspy.

Náklady na výstavbu „české“ části budou činit v přepočtu 40 miliard korun. „Projektu by pomohla etapizace,“ zdůraznil však předseda představenstva OHL ŽS Michal Štefl. V první etapě by mělo být zahrnuto prvních 100 kilometrů trati zhruba za sedm miliard korun. Podle Štefla je v plánu podpis rámcové smlouvy během Medvěděvovy návštěvy v Praze.

Kromě českých stavitelů se na dráze budou podílet i české banky. Poskytnou Rusku úvěr na třetinu celkové ceny trati. Zbytek zaplatí ruský stát z vlastních zdrojů a Gazprom, který chce na Uralu těžit. I čeští finančníci ale chtějí platit ve více etapách. Podle Karla Plevy, generálního ředitele Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP), která má projekt pojistit, by byla vhodná větší účast ruské strany. „Chceme větší zapojení ruských státních financí do projektu, abychom věděli, že nad tím drží někdo ochrannou ruku, abychom nešli do rizika. Je to obrovský, gigantický projekt,“ řekl Pleva. Zástupci EGAP, České exportní banky, ministerstva průmyslu a obchodu, OHL ŽS a dalších českých firem proto o projektu jednali na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Stavbou dráhy nemusí česká stopa na Urale skončit. Provozuschopná dráha přiláká další podnikatele, kteří budou stavět desítky těžebních a energetických závodů. „Kolem železnice se rozvíjejí další možnosti a projekty pro české výrobce. Nyní se jedná o stavbě elektrárny hned vedle železnice, budou tam doly na rudy a to všechno bude železnice spojovat. Je tam příležitost na řadu let dopředu,“ poznamenal Pleva.