Čistotu vlaků nikdo nehlídá, nejsou lidé

Praha – Kontrol zaměřených na čistotu ve vlacích razantně ubylo. Přestože loni udělili Českým drahám inspektoři za nedostatky v kultuře cestování sankce za skoro sedm milionů korun, letos se vypravili jen na minimum inspekcí. Může za to propouštění na ministerstvu dopravy, ale také u drážní inspekce. Kontroloři přitom na pokutách vybrali podstatně více, než jaké měli náklady.

Podrobná kontrola vypraveného vlaku zahrnuje velké množství položek – od zhodnocení toalet přes stav jednotlivých kupé až třeba k tomu, zda řazení soupravy odpovídá tomu, jaké avizuje dopravce před jízdou na internetu. „Naše zaměstnance například zajímá, jestli jsou na záchodcích ručníky, jestli tam najdou tekoucí vodu nebo jestli sedačky v kupé nejsou vyloženě špinavé,“ popisuje Martin Novák z ministerstva dopravy, které by mělo z pozice objednatele dálkové dopravy kontrolovat hlavně rychlíkové spoje.

Kromě čistoty jeho inspektory vždy zajímalo například také to, jestli vlaky jezdí na čas: „To je druhý důležitý bod kontrol, plnění grafikonu. Tím, že vlaky objednáváme, tak samozřejmě nechceme platit za zpoždění zaviněná dopravcem,“ dodává mluvčí úřadu.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Kontrola čeká jen 1 vlak z 34 tisíc

Jenže proti loňsku teď kontroly téměř nejsou. Zatímco před rokem byl v průměru každý den zkontrolován alespoň jeden vlak, letos se uskuteční zhruba jedna inspekce za pět dnů. V porovnání s celkovým počtem spojů to tak je zcela mizivý zlomek – vlaků totiž denně vyjíždí přes sedm tisíc, takže v průměru zavítá kontrolor zhruba jen do jedné soupravy ze 34 tisíc vypravených.

„Samozřejmě platí, že kde není kontrola, tak jsou tendence obcházet nařízení a smlouvy,“ konstatuje generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut. Právě jeho lidé spolu s kontrolory z ministerstva dopravy loni navštívili přes čtyři stovky vlaků, letos ale kvůli propouštění stihli prohlédnout jen asi čtvrtinu spojů proti loňsku. „Z 55 zaměstnanců, které jsme měli v roce 2010, jsme museli snížit počet na padesát. A ty potřebuje arážní inspekce zejména pro šetření nehod, na kontroly vlaků už jim nezbývá čas,“ vysvětluje Šigut s tím, že zatímco loni jeho inspektoři provedli 268 kontrol, letos jich bylo 75.

Za ministerstvo hlídá vlaky jeden člověk

Ještě horší situace je na ministerstvu dopravy, které snížilo své kontroly jen asi na šestinu proti loňským číslům. „Ten příslušný odbor není mnohočetný, takže na tuto činnost je vyčleněn pouze jeden člověk. Ten vyjíždí zhruba třikrát do týdne. Celý problém je důsledkem toho, že se omezuje ve veřejné správě počet zaměstnanců,“ tvrdí mluvčí Novák.

Méně kontrolorů ovšem znamená dobrou zprávu pro České dráhy. Loni totiž za prohřešky musely zaplatit skoro sedm milionů korun, letos jim inspektoři naúčtovali jen zhruba milion. „Počet kontrol rozhodně neomezí naši snahu o to, aby ta kvalita byla co nejlepší. Proto jsme vysoutěžili novou firmu, která se nám stará o čistotu ve vlacích, nastavili jsme nové standardy kvality a náš personál jsme vyškolili, aby i během jízdy kontroloval dodržování čistoty,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík. Nově na některých tratích hlídá kvalitu služeb alespoň virtuální přítomnost konkurence.