Pendolino zůstane výhradně pro Ostravu

Praha – Naklápěcí soupravy Pendolino nadobro opustí trasu Praha–Brno, která je součástí mezinárodního tahu, pro který je kdysi České dráhy objednaly. Všech sedm jednotek bude nadále jezdit výhradně na spojích z Prahy do Ostravy. Čest Pendolina na pražsko-brněnské trase dnes zachraňuje vlak Supercity Slovenská strela. Slovenské Hospodárské noviny ale poukázaly na plánované nahrazení tohoto spoje klasickou soupravou s lokomotivou.

Jednotky řady 680 od 11. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, využijí už jenom cestující na pražsko-ostravské lince. Díky nasazení všech sedmi jednotek ji však budou moci dráhy prodloužit – byť jenom o víkendech. V sobotu a neděli bude jezdit po jednom páru pendolin z Prahy přes Ostravu až do Žiliny, další jednotka zase bude každou sobotu pokračovat na ranní cestě z Ostravy přes Prahu a Plzeň až do Františkových Lázní. Mezi Prahou a Ostravou budou spoje nadále jezdit ve stejném rozsahu jako dnes včetně pátečního posilového spoje Pendolino Sprinter, který jezdí mezi Prahou-hlavním nádražím a Ostravou-Svinovem bez zastavení.

Na vlak Slovenská strela chtějí České dráhy s novým grafikonem nasadit nejmodernější vozy, které mají – v letech 2006 a 2007 je vyrobil Siemens. Protože však postrádají naklápěcí systém a nemohou projíždět oblouky tak rychle jako Pendolino, pojedou z Prahy do Bratislavy déle.

Elektrické jednotky řady 680 Pendolino objednaly České dráhy už v 90. letech u konsorcia ČKD-Siemens-Fiat. Po krachu ČKD převzala konstrukci italská firma (nově součást koncernu Alstom) a za cenu původně objednaných deseti souprav dodala s velkým zpožděním pouze sedm jednotek. Záhy se staly symbolem rychlého spojení Prahy s Ostravou, na původně plánované trase Berlín–Praha–Vídeň nikdy nejezdily. Od roku 2006 se však mohli svézt cestující několika spoji denně alespoň z Prahy do Břeclavi a později i do Vídně nebo Bratislavy. Nyní dráhy stáhnou všechna Pendolina na ostravskou linku. Na trasu Berlín–Praha–Vídeň chtějí v budoucnu nasadit soupravy Viaggio Comfort (tzv. Railjet), které má výrobce Siemens dodat v letech 2013 a 2014.