Dostavba D8 stojí dál, tentokrát vinou úředníků

Lovosice (Litoměřicko) – Dostavba dálnice D8 mezi Prahou, podkrušnohorskou aglomerací a Saskem se opět odkládá. Ani v říjnu totiž nebude vydáno stavební povolení na její dokončení, protože chybějí dokumenty o dopadu na životní prostředí, které měl vydat ústecký magistrát. Kompletní povolení na chybějících 4,7 kilometru se řeší už od jara; původně mělo být vydáno v srpnu.

„Ještě nemáme pořád doplněné některé podklady a po dohodě s investorem raději čekáme na to, aby byla dokumentace úplná, než aby to potom někdo zrušil,“ řekl vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon. I kdyby dorazily teď, k vydání dokumentu budou kvůli všem lhůtám potřeba ještě minimálně tři týdny. V říjnu to vydat už nestihneme, dodal.

Prodlevy k cestě za dostavbou D8 přitom ohrožují její financování. Stát totiž chce získat evropské dotace, a pokud by bylo povolení vydáno v listopadu, zbývá na vyřešení problémů po odečtení všech lhůt už jen šest měsíců. Stát chce mít o dotacích na dálnici jasno do poloviny roku 2012.

Dokončení dálnice komplikují administrativní průtahy

Dostavbu dálnice za zhruba 12 miliard korun poslední dobou komplikují nejvíc právě administrativní průtahy, navíc násobené soudními spory mezi státem a ekologickými organizacemi. Těch se stále vede okolo patnácti. Hlavní balík stavebních povolení, o nichž nyní stavební úřad znovu rozhoduje, zahrnuje kompletní šestikilometrový úsek od křižovatky Řehlovice k tunelu Radejčín.

Soudní tahanice komplikují i otevření tříkilometrového úseku z Lovosic k Bílince; hotový měl být už koncem letošního roku, v polovině září už ale ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) hovořil se starosty o roce 2012. Proti stavebnímu povolení na tento úsek se ekologové odvolali na krajský úřad, ten ale v úterý odvolání zamítl.

D8 by měla spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O její trasu přes České středohoří se ale vedou už od 90. let spory, v nichž v minulosti daly soudy několikrát za pravdu aktivistům. Mezitím automobilová doprava do severní poloviny Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí přes 10 000 aut denně. Obyvatelé obcí, jimiž náhradní trasy prochází, proto většinou nemohou ekologům přijít na jméno.