Rakouské posily ČD už jezdí, ale jinam, než měly

Praha – Když na jaře České dráhy zakoupily v Rakousku 32 „ojetých“ vagonů, slibovaly jejich nasazení na tratích sice hlavních, ale přesto opomíjených, jako je ta z Prahy do Chebu. Na ní cestující celých pět let neviděli jiný vůz než tradiční rychlíkovou „koženku“. Nyní první vozy zakoupené od Rakouských spolkových drah vyjíždějí, v Chebu na ně však mohou prozatím zapomenout, protože České dráhy je pošlou na expresní spoje, popř. rychlíky z Prahy do Zlína, Luhačovic nebo Vsetína. Pokud se původně rakouské vozy, které přes podobné stáří nabízejí podstatně vyšší komfort než obvyklé rychlíkové vagony ČD, do západních Čech vůbec podívají, stane se tak až v příštím roce.

Docela první cestující se svezli novým přírůstkem vozového parku Českých drah minulý pátek na vlaku EC Slovan z Prahy do Bratislavy. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského se však jednalo o mimořádné nasazení. „Uvedené vozy nebudou plánovaně nasazeny na vlaky vyšší kvality typu EC/IC,“ zdůraznil mluvčí.

Za přednostním vystavením vagonů, které ČD zakoupily od Rakouských spolkových drah, na spoje z Prahy na východní Moravu, stojí především ministerstvo dopravy. Vozy mohou jezdit až 160kilometrovou rychlostí, proto mají nahradit pomalejší vagony nasazované na některých expresech. V novém jízdním řádu, který začne platit v prosinci, proto budou moci tyto vlaky zkrátit své jízdní doby.

Teprve po řádném pokrytí linek na východní Moravu „ojetinami“ z Rakouska přijdou na řadu rychlíky Praha–Cheb. Mluvčí ČD Šťáhlavský oznámil, že se na ně mohou západočeští cestující těšit v příštím roce. „V současné době jsou pro tyto spoje dodávány revitalizované osobní vozy,“ dodal Šťáhlavský s odkazem na upravené verze původních rychlíkových vagonů, jejichž lavice už nejsou potaženy koženkou, nýbrž látkou a dostaly také nové obložení stěn nebo lepší těsnění oken.

V provozu je zatím zhruba polovina z 32 vozů, které dráhy v Rakousku zakoupily. Zbytek zatím prochází většími opravami, které mají zlepšit jejich stav po desetiletích provozu. Dostanou tak nový interiér nebo modro-bílý lak Českých drah. Naproti tomu vozy, které už jezdí, zůstávají v šedé a červené Rakouských spolkových drah a mají za sebou pouze drobnější opravy. Větší revitalizace se dočkají až později.

Kam měly jezdit vozy z Rakouska:

  • rychlíky Praha–Cheb a Praha–České Budějovice

Kam vozy už jely nebo budou jezdit do konce platnosti grafikonu:

  • EC Praha–Bratislava a rychlík Praha–Vsetín (výjimečně)
  • expresy a rychlíky Praha–Zlín/Luhačovice (spoje Buchlov a Mojmír)

Kam se dostanou od prosince nebo během roku 2012:

  • expresy Praha–Vsetín/Zlín/Staré Město u Uherského Hradiště
  • rychlíky Praha–Cheb

Vozy, které České dráhy koupily v Rakousku, vyrobila společnost SGP na počátku 80. let minulého století. Jde o vagony druhé třídy typu UIC-Z, mají tedy jedenáct šestimístných oddílů. Celkem zakoupily dráhy 32 vozů, z nich 30 zůstalo ve stavu z výroby, odpovídají tedy hůře vybavenému podtypu Z2 – například nemají klimatizaci. Další dva vozy však nechaly Rakouské spolkové dráhy v minulosti zrekonstruovat, takže jim moderní výbava nechybí.

I starší vozy z Rakouska však nabízejí oproti rychlíkovým vagonům, které ČD zdědily po někdejších státních drahách, komfortnější sezení, podstatně lepší podvozky nebo posuvné dveře.

Kromě Českých drah koupil letos v Rakousku vozy obdobného stáří také konkurenční RegioJet. Šlo však o vagony první třídy s podstatně nižší kapacitou. Všechny v minulosti prošly modernizací, jsou proto už vybaveny klimatizací nebo zásuvkami na drobné spotřebiče. První vozy v barvách RegioJetu začaly vozit cestující na konci září.