Praha – Od příštího roku by řidiče jedoucí po dálnici v protisměru měly odhalit mýtné brány – po chvíli by se pak mělo objevit varování na informačních tabulích. Systém bude v počáteční fázi fungovat na dálnicích D1, D2 a D5. Společnost Kapsch v počáteční fázi počítá s tříměsíčním testovacím provozem, ve kterém ale bude systém plně funkční. Náklady na uvedení do provozu odhadla na půl milionu korun.
Řidiče jedoucí po dálnici v protisměru mají odhalit mýtné brány
Nebezpečné vozidlo odhalí mýtný systém, který informaci předá Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Tam operátor riziko vyhodnotí a uvědomí policii, záchrannou službu a zejména ohrožené řidiče prostřednictvím dálničních tabulí, rozhlasu či navigace, popsal fungování systému generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Celý proces mezi zachycením vozidla v protisměru a varováním řidičů prostřednictvím tabulí by neměl trvat déle než 40 sekund.
Součástí projektu, na kterém společnost spolupracuje s policií a oddělením Besip, bude informační kampaň, která řidiče naučí, jak mají v dané situaci reagovat, aby případnou neuváženou reakcí neohrozili sebe a ostatní účastníky provozu. Ve zjednodušené formě je ale nejbezpečnější reakcí zastavení vozidla v odstavném pruhu a opuštění vozovky do bezpečného prostoru za svodidly, vysvětlil Feix. Připravovaná mediální kampaň začne příští měsíc.
Jízdu v protisměru řeší česká policie každý měsíc. Nejznámějším případem z poslední doby byla jízda třiačtyřicetiletého Švýcara, který pod vlivem drog mezi Turnovem a Prahou jel v protisměru zhruba 70 kilometrů. Způsobil asi pět dopravních nehod, při nichž havarovalo kolem deseti vozidel. Policie v těchto případech kromě hlídky vysílá na vyhledání silničních pirátů vrtulník. Většinou si ale řidiči jízdu v protisměru uvědomí a z rychlostní komunikace sjedou.