Řidiče jedoucí po dálnici v protisměru mají odhalit mýtné brány

Praha – Od příštího roku by řidiče jedoucí po dálnici v protisměru měly odhalit mýtné brány – po chvíli by se pak mělo objevit varování na informačních tabulích. Systém bude v počáteční fázi fungovat na dálnicích D1, D2 a D5. Společnost Kapsch v počáteční fázi počítá s tříměsíčním testovacím provozem, ve kterém ale bude systém plně funkční. Náklady na uvedení do provozu odhadla na půl milionu korun.

Nebezpečné vozidlo odhalí mýtný systém, který informaci předá Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Tam operátor riziko vyhodnotí a uvědomí policii, záchrannou službu a zejména ohrožené řidiče prostřednictvím dálničních tabulí, rozhlasu či navigace, popsal fungování systému generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Celý proces mezi zachycením vozidla v protisměru a varováním řidičů prostřednictvím tabulí by neměl trvat déle než 40 sekund. 

Součástí projektu, na kterém společnost spolupracuje s policií a oddělením Besip, bude informační kampaň, která řidiče naučí, jak mají v dané situaci reagovat, aby případnou neuváženou reakcí neohrozili sebe a ostatní účastníky provozu. Ve zjednodušené formě je ale nejbezpečnější reakcí zastavení vozidla v odstavném pruhu a opuštění vozovky do bezpečného prostoru za svodidly, vysvětlil Feix. Připravovaná mediální kampaň začne příští měsíc. 

Jízdu v protisměru řeší česká policie každý měsíc. Nejznámějším případem z poslední doby byla jízda třiačtyřicetiletého Švýcara, který pod vlivem drog mezi Turnovem a Prahou jel v protisměru zhruba 70 kilometrů. Způsobil asi pět dopravních nehod, při nichž havarovalo kolem deseti vozidel. Policie v těchto případech kromě hlídky vysílá na vyhledání silničních pirátů vrtulník. Většinou si ale řidiči jízdu v protisměru uvědomí a z rychlostní komunikace sjedou.