Novinky v autoškolách: libovolný počet jízd, jízda po dálnici nebo tunelem

Praha - Přelomová změna se chystá v autoškolách. Ministerstvo dopravy má po letech hotovou novelu, která zcela změní jak výuku, tak zkoušení budoucích řidičů. Uchazeči si například vyberou, kolik jízd si u autoškoly zaplatí. Součástí zkušební jízdy bude nově cesta tunelem nebo po dálnici a zkušební komisaři budou spadat pod nově zřízenou Národní zkušební organizaci.

Povinných 28 jízd v autoškole jako dnes podle chystané novely platit nebude. Uchazeč o řidičský průkaz bude moci v budoucnu sám rozhodnout, kolik jízd odjezdí, respektive kolik si jich koupí. Cena jedné hodiny teď v průměru vychází zhruba na 350 korun. „Pokud naznají, že jim stačí pět hodin jízdy, a poté složí zkoušku, nebo pokud budou potřebovat 40 hodin jízdy, záleží čistě na nich,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.

Dopravní experti však varují: lidé si za jednotlivé hodiny navíc nebudou chtít moc připlácet a málo povinných hodin na cvičišti řidiče nevychová. Už dnešních povinných 28 hodinových jízd jim připadá málo. „Já tvrdím, že autoškola dnešního řidiče nenaučí jezdit, ona ho naučí udržet se na silnici,“ řekl ředitel dopravní policie Leoš Tržil. „Měly by se více využívat polygony, které jsou v republice, tam by ti řidiči měli strávit taky spoustu času i na kluzných fóliích,“ říká Karel Loprais, zmocněnec MD pro bezpečnost silničního provozu.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Další změnou je zřízení Národní zkušební organizace. Komisaři už nebudou patřit pod obce, ale pod zmíněnou organizaci za zhruba sedm set milionů korun. Korupci komisařů má znemožnit přítomnost kamer a mikrofonů, které zachytí a archivují jak průběh písemné, tak praktické zkoušky. Zaznamenána bude i aktuální poloha zkušebního auta či celková ujetá trasa. „Zkouška bude jedna a potom pouze nárok na dvě náhradní zkoušky, pokud ani ty absolvent neabsolvuje v pořádku, bude muset absolvovat pohovor u psychologa,“ uvedla Kočová. „Teď ministerstvo dopravy řeší financování. Jediné, co můžeme říct, je, že počítáme i s penězi z EU,“ dodala.

Změní se i průběh zkoušek

Zkoušky budou možné jen v okresních a krajských městech, v menších obcích ne. Povinná bude při zkoušce část jízdy buď po dálnici, nebo v tunelu. Ujetá trasa zkoušených má být navíc delší. „Řidič, který má projevit své řidičské zkušenosti, tak v časovém rozsahu, který je dneska stanoven pro zkoušku, toho prakticky moc neujede,“ dodal Tržil. „Nemyslím si, že všechny autoškoly se mohou na tu dálnici dostat, protože nemají dálnici blízko sebe,“ dodává Loprais. Kromě dalších převratů materiál počítá i s diskutovaným řidičákem na zkoušku. Do vlády půjde novela na přelomu roku, platit by měla nejpozději do dvou let.