Úředníci začali testovat „centrální mozek“ státní správy

Praha – Příští rok v červenci by se měl spustit tzv. základní registr veřejné správy, který by měl lidem ušetřit pobíhání po úřadech. Úředník za přepážkou totiž zadá do databáze údaj o žadateli a systém najde potřebné informace. Zatím totiž musí člověk kvůli jednomu požadavku obíhat více institucí – třeba při přihlašování trvalého bydliště na Praze 1 musí mít člověk výpis z katastru nemovitostí, pro ten ale musí do jiné kanceláře a ještě zaplatí sto korun.

Projekt se připravuje několik let, dnes ho začali testovat experti ministerstva vnitra. V dubnu příštího roku se spustí zkušební provoz, který už bude využívat ostrá data a v červenci by se měl rozeběhnout naplno. 

Člověk, který zavítá na úřad, dá úředníkovi jen jeden jediný údaj - tedy jméno či číslo občanského průkazu. Úředník si sám pak už najde jeho trvalé bydliště, povolení k pobytu, údaje o podnikání nebo třeba vlastněné nemovitosti. 

Systém za dvě miliardy bude mít i pojistku proti zneužití, počítače totiž budou zaznamenávat všechny přístupy. Lidé si tak budou moci i zpětně zkontrolovat, kdo, kdy a proč o nich vyhledával určitou informaci.

Reportáž Lukáše Dolanského (zdroj: ČT24)