Dráhy vodu ve vlacích nepustí až do jara

Praha - Problém Českých drah – na záchodcích ani v umývárnách ve vlacích neteče voda, přestože denní venkovní teploty jsou výrazně nad nulou. Dopravce zimní režim zdůvodňuje tím, že při kolísání teplot má obavu ze zamrznutí nádrží. Zlepšení tak mají přinést až nové vlaky v dalších letech.

Zatímco loni se v zimě teploty dlouhodobě pohybovaly pod bodem mrazu, letošní realita je jiná. „Dnů, kdy průměrná denní teplota klesla v celorepublikovém průměru pod nulu, bylo letos hodně málo, zaznamenaly jsme pouze tři. Za posledních osmdesát až sto let to tak bude jedna z nejteplejších zim,“ potvrzuje meteorolog České televize Pavel Karas.

Pro České dráhy přesto platí ve většině starých vozů kalendářní zima, nádrže s vodou dopravce pravidelně vypouští už při pěti stupních nad nulou. A jak prokázalo natáčení České televize, často voda v rychlících neteče ani v případě, že je venku přes osm stupňů. „Je to preventivní opatření, protože ta teplota kolísá a hlavně v nočních hodinách se pohybuje kolem bodu mrazu. Pokud by voda v nádržích zamrzla a potom při teplotách nad nulou zase roztála, tak by mohla během jízdy stékat stropem na cestující do oddílů ve vlacích,“ popisuje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Problém má největší tuzemský dopravce hlavně se starými rychlíkovými vozy. Ty tvořily ještě loni třetinu ze všech provozovaných vagonů a i letos jezdí dráhy s několika stovkami kusů. Na otázku, jak teplá zima by musela být, aby ve vlacích voda tekla, teď mluvčí podniku odpovídá vyhýbavě: „Tam nejde o teplotu nebo o zimu, jde spíš o technický stav vozového parku, který je zastaralý a neumožňuje vodu ve vagonech nechat. Za nepohodlí se cestujícím omlouváme, ale jde vždy řádově jen o několik týdnů, případně maximálně o dva až tři měsíce v roce,“ tvrdí Petr Šťáhlavský.

„S dodávkami moderních souprav Railjet a s modernizací dalších vozů budou staré vozy během dvou až tří let na většině rychlíkových linek nahrazeny současnými soupravami komfortu Eurocity a Intercity, které už mají uzavřené systémy toalet,“ pokračuje Šťáhlavský. A právě takové vlaky už problém umí vyřešit, jsou totiž konstruovány i pro provoz v zimním období. „Aby v nich toalety vůbec fungovaly, musí být vodou naplněny celoročně. Klíčové je to, že je lze na rozdíl od současných souprav v nočních hodinách a i při odstavení vytápět,“ uzavírá mluvčí drah.

Vydáno pod